شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
کارلوس روئیس ثافون، نویسنده «سایه باد» در ۵۵ سالگی درگذشت

نویسنده پرفروشی که اغلب به عنوان پرخواننده‌ترین نویسنده اسپانیایی بعد از سروانتس توصیف می‌شد، از سال ۲۰۱۸ به سرطان روده مبتلا بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین - کارلوس روئیس ثافون، نویسنده اسپانیایی رمان پرفروش «سایه باد» در سطح بین‌المللی در سن ۵۵ سالگی درگذشت.
 
این رمان‌نویس که بارها به عنوان پرخواننده‌ترین نویسنده اسپانیایی پس از سروانتس توصیف شد، روز جمعه در خانه‌اش در لس ‌انجلس درگذشت. طبق گزارشات اسپانیایی‌زبان، در سال ۲۰۱۸ پزشکان تشخیص دادند که روئیس ثافون به سرطان روده مبتلاست.
 
پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا توییت کرد: «یکی از پرخواننده‌ترین و تحسین‌شده‌ترین نویسندگان اسپانیایی را از دست دادیم. کارلوس روئیس ثافون، رمان‌نویس مهم عصر ما نقش مهمی در ادبیات مدرن داشت.»
 
پلنِتا، ناشر روئیس ثافوناو را یکی از بهترین رمان‌نویسان معاصر خواند و نقل‌قولی از کتاب معروف او، «سایه باد» آورد، داستانی پلیسی درباره یک کتابخانه با عناوین مبهم: «هر کتاب، هر جلدی که اینجا می‌بینید روح دارد. روح کسی که آن را نوشته و آنهایی که آن را می‌خوانند، آن را زندگی می‌کنند و رویایش را می‌بینند.» ناشر انگلیسی او، وایدنفلد  اند نیکلسن نیز از شنیدن خبر فوت روئیس ثافون عمیقا ابراز تاسف کرد.
 
روئیس ثافون نویسنده هشت رمان ازجمله «بازی فرشته» و «هزارتوی ارواح» است که کتاب‌هایش بیش از ۳۸ میلیون در سرتاسر جهان فروش داشته، به بیش از ۴۰ زبان ترجمه شده و چندین جایزه برای او به ارمغان آورده است.
 
روئیس ثافون در بارسلونا متولد شد و پیش از آنکه اولین کتاب خود با عنوان «شاهزاده غبار» را در سال ۱۹۹۳ در حوزه ادبیات جوانان منتشر کند، به کار تبلیغات مشغول بود. او در سال ۲۰۱۱ «سایه باد» را منتشر کرد؛ داستان پسری به نام دنیل که به گورستان کتاب‌های گم‌شده برده می‌شود و مجذوب جولین کاراکسِ نویسنده می‌شود و شخصی سایه‌وار تلاش در از بین بردن آخرین نسخه کتاب‌های کاراکس دارد. این رمان در سال ۲۰۰۴ توسط لوسیا گریوز به انگلیسی ترجمه و به یک اثر موفق جهانی تبدیل شد.

استفن کینگ در نقد این کتاب نوشت: «اگر تصور می‌کردید که رمان گوتیک واقعی با پایان قرن نوزدهم تمام شده، این کتاب نظرتان را عوض خواهد کرد.»
 
روئیس ثافون که در دهه ۱۹۹۰ به لس انجلس نقل مکان کرد و زندگی‌اش را بین اسپانیا و امریکا تقسیم کرد گفته بود نوشتن رمان موفق «سایه باد» ۱۰ سال طول کشیده و او می‌خواسته چیز بسیار ویژه‌ای بیافریند. او گفته بود: «بنابراین کاری که کردم این بود که تمام چیزهایی را که برایم مهم است بیاورم. تمام جاه‌طلبی‌های رمان‌های قرن ۱۹ و بازسازی آن رمان‌های بزرگ؛ تولستوی، دیکنز و ویکی کالینز –اما سعی کردم تمام آنها را با عناصر روایی که قرن بیستم به ما داده بازسازی کنم تا تجربه خواندن اثری بسیار پرمایه‌تر را به خواننده ارزانی کنم.»
 
او با سه رمان دیگر خود در این مجموعه، «بازی فرشته»، «زندانی بهشت» و «هزارتوی ارواح» همچنان پرفروش ماند و با تمام کردن چهارگانه خود در سال ۲۰۱۶ به مطبوعات اسپانیایی گفت احساس می‌کند کارش را انجام داده است. او گفت: «سرآخر چیزی شد که رویایش را داشتم.» و این مجموعه را کتاب‌هایی درباره دنیای درونی خود توصیف کرد: «می‌خواستم روند خلاق داستان‌پردازی را کشف کنم و این مجموعه به من اجازه داد چیزهای زیادی درباره خودم بفهمم. نمی‌دانم که عاقل‌تر شده‌‌ام یا نه، اما احساس آرامش بیشتری می‌کنم.»
 
روئیس ثافون در مقاله‌ای درباره حرفه خود نوشت احساس می‌کند انتخاب دیگری به جز نویسنده شدن نداشته: «گاهی اوقات مردم از من می‌پرسند چه توصیه‌ای برای نویسندگان مشتاق دارم. به آنها می‌گویم فقط در صورتی باید نویسنده شوید که امکان نویسنده نشدن شما را بکشد. در غیر این صورت بهتر است کار دیگری انجام دهید. من نویسنده شدم چون در غیر این صورت می‌مُردم.»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها