شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸
«بایگانی اینترنت» برنامه ارائه رایگان کتاب‌های الکترونیک را متوقف می‌کند

این سازمان غیرانتفاعی اعلام کرد «کتابخانه اضطراری ملی» یک سرویس عمومی برای افرادی بود که در طول همه‌گیری قادر به دسترسی به کتابخانه‌ها نبودند، اما ناشران و نویسندگان آن را به سرقت متهم کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از نیویورک‌تایمز - بایگانی اینترنت برنامه ارائه نسخه‌های رایگان و نامحدود کتاب‌های الکترونیک را به خاطر طرح دعوی از سوی ناشران به پایان می‌رساند. در این شکایت گفته شده امانت دادن کتاب‌ها بدون پرداخت غرامت به نویسندگان یا ناشران نقض عمدی حق مالکیت اثر است.
 
بایگانی اینترنت از ماه مارس بیش از ۱.۳ میلیون کتاب را به‌صورت آنلاین و بدون محدودیت در دسترس عموم قرار داد و آن را یک کتابخانه اضطراری ملی نامید. گفته می‌شد که این برنامه برای خدمت به علاقمندان به یادگیری در طول همه‌گیری ویروس کرونا راه‌اندازی شده و تا ۳۰ ژوئن یا پایان وضعیت اضطراری ملی در ایالات متحده ادامه خواهد داشت.
 
با این حال روز چهارشنبه در یک پست وبلاگی اعلام شد که این کتابخانه هفته آینده بسته خواهد شد. در این پست نوشته شد که اکثریت قریب به اتفاق افراد برای مدت زمان بسیار کوتاهی از کتاب‌های الکترونیک امانتی استفاده کردند، بنابراین می‌توان ارائه کتاب‌ها را تحت محدودیت‌های عادی این سازمان یعنی ۱۴ روز ادامه داد.
 
دادخواست ناشران و نویسندگان که در اول ماه ژوئن ثبت شد تنها به کتابخانه اضطراری ملی اعتراض نمی‌کند، بلکه به عملکرد بایگانی اینترنت در طولانی مدت اشاره دارد. کتابخانه‌های سنتی هزینه صدور مجوز را به ناشران می‌پردازند و درباره محدودیت دفعاتی که می‌توان یک کتاب الکترونیک را امانت داد توافق می‌کنند. در عوض، بایگانی اینترنت کتاب‌های اهدایی یا خریداری‌شده را می‌گیرد، اسکن می‌کند و به صورت آنلاین ارسال می‌کند.
 
انجمن ناشران امریکایی، که برای هماهنگی پاسخ صنعت نشر به بایگانی اینترنت کمک می‌کند روز پنج‌شنبه از اظهار نظر در این مورد خودداری کرد.
بایگانی اینترنت این هفته بررسی‌های بیشتری از سوی دفتر سناتور تام تیلیس، نماینده جمهوری‌خواهد کارولینای شمالی و رئیس کمیته مالکیت معنوی در کمیته دادگستری سنا دریافت کرد. آقای تیلیس روز چهارشنبه در نامه‌ای به این سازمان درباره طرح دیجیتال‌سازی و انتشار ۵۰۰ هزار صدای ضبط‌شده از «باب استریت رکوردز»، فروشگاهی در سیاتل سوال کرد. دفتر او همچنین درباره کتابخانه اضطراری ملی در ماه آوریل ابراز نگرانی کرد.
 
آقای تیلیس در نامه خود نوشت: «من ارزش حفظ فرهنگ و اطمینان از دسترسی به آن توسط نسل‌های آینده را می‌دانم. اما نگران این هستم که بایگانی اینترنت فکر کند خودش محدوده قانون کپی‌رایت را تعیین می‌کند، نه کنگره.»
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها