شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۱
اولین تجربه نمایشگاه آنلاین کتاب در لهستان/چالش بازار مجازی برای کتابفروشان ورشو

نمایشگاه کتاب ورشو امسال نیز قرار بود با وجود ویروس کرونا برگزار شود که در آخرین لحظه مسئولان اعلام کردند که به صورت دیجیتالی نمایشگاه خود را برگزار خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشینگ پرسپکتیو، نمایشگاه کتاب ورشو پایتخت کشور لهستان هر سال اواخر ماه می برگزار می‌شد و امسال نیز قرار بود با وجود ویروس کرونا برگزار شود که در آخرین لحظه مسئولان اعلام کردند که به صورت دیجیتالی نمایشگاه خود را برگزار خواهند کرد. سال گذشته 1038 نویسنده از سراسر جهان در این نمایشگاه حضور یافته بودند و با بیش از 80هزار بازدیدکننده یک رکورد جدید در نمایشگاه‌های کتاب در تاریخ این کشور ثبت شده بود.
 
امسال علارغم اینکه مسئولان لهستانی گفته بودند نمایشگاه را با رعایت شرایط و استانداردهای بهداشتی برگزار می‌کنند ولی ظاهراً از این تصمیم خود منصرف شده و ترجیح دادند یک بازار کتاب آنلاین به نام بوک‌تارگ (BookTarg.pl) برپا کنند. این بازار کتاب‌هایی از 40 نویسنده لهستان را برای فروش عرضه کرده است.


سازمان‌دهندگان این بازار آنلاین می‌گویند این اولین بار است که چنین فرصت دیجیتال برای مردم این کشور فراهم شده است. کتابفروشی‌های آنلاین کشور لهستان از جمله آلگرو(Allegro) و لگیمی(Legimi) از سازمان‌دهندگان این بازار آنلاین هستند.
 
مسئولان نمایشگاه کتاب ورشو می‌گویند با وجود شرایط موجود و شیوع ویروس کرونا این نمایشگاه سال 2021 نیز ممکن است با شکل جدیدی برگزار شود و حتی احتمال دیجیتالی شدن آن نیز وجود دارد. میکولاژ مالشنسکی مدیر فروشگاه آنلاین آلگرو می‌گوید شرایط موجود نشان می‌دهد که احتمال هرگونه اتفاقی وجود دارد.  ناشران لهستانی همگی بر دیجیتالی برگزار شدن نمایشگاه اتفاق نظر دارند ولی باید مدلی طراحی شود تا خسارت‌های گذشته جبران شود.
 
بر اساس آمارهای ارائه شده توسط موسسه تحقیقات بازار کتاب لهستان نظرسنجی از حدود 118 کتابفروش و ناشر لهستانی نشان می‌دهد 30 تا 70درصد از فروش آنها کاهش یافته است ولی هنوز آنها فرصت برگزاری نمایشگاه‌های دیجیتال را تجربه نکرده‌اند.


کرزیستوف اولسجوک مالک انتشارات و کتابفروشی  زیاسکی (Książki) شهر ورشو می‌گوید این اولین بار است که بازار آنلاین کتاب در این کشور برپا می‌شود و هنوز هیچ کس از میزان استقبال و فروش آن خبر ندارد. وی گفت: به طور حتم در آینده فروش کتاب در لهستان و دیگر کشورها نیاز به قوانین خاصی دارد که باید در فضای مجازی نیز در نظر گرفته شود.
 
این ناشر لهستانی در ادامه گفت: فعلاً این شروع کار بازار آنلاین در لهستان است. در گذشته سهم فروش کتاب در فضای مجازی تنها 50درصد بود ولی شرایط موجود ایجاب می‌کند که بهای بیشتری به این فضا داده شود.
 
لوکاس اوکونسکی مدیر کتابفروشی زنجیره‌ای پولسکا (Polska) نیز تجربه فروش کتاب در فضای مجازی را برای کشور لهستان یک تجربه جدید و دست نخورده ارزیابی می‌کند و اعتقاد دارد همه چیز در آینده مشخص خواهد شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها