دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
اودیبل در حال تسخیر پادکست‌ها/آمازون از فروش تا تولید کتاب صوتی

گزارش‌های منتشر شده از آمازون حاکی از افزایش حوزه کتاب‌های صوتی است و به نظر می‌رسد قرار است این حوزه به یکی از بخش‌های اصلی فروش کتاب‌های این شرکت تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گودایریدر، مسئولان آمازون در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری زیادی در حوزه فروش کتاب‌های الکترونیک و صوتی کرده‌اند به طوری که قبل از شیوع ویروس کرونا فروش کتاب‌های صوتی و دیجیتالی به طور قابل توجهی نسبت به کتاب‌های چاپی افزایش قابل ملاحظه‌ای داشت. گزارش‌های منتشر شده از آمازون حاکی از افزایش حوزه کتاب‌های صوتی است و به نظر می‌رسد قرار است این حوزه به یکی از بخش‌های اصلی فروش کتاب‌های این شرکت تبدیل شود.
 
سایت اودیبل(Audible) متعلق به آمازون سال‌ها در حوزه تولید و عرضه کتاب‌های صوتی فعالیت داشته و حالا ظاهراً قرار است در آینده این سایت پادکست‌های کتاب نیز ارائه کند و از هم اکنون مذاکرات خود را با شرکت‌های تولید پادکست آغاز کرده است. آنها پیش از این چند شرکت تولید فایل‌های صوتی مستند را خریداری کرده و با بسیاری از هنرمندان و صداپیشه‌گان آمریکایی قرارداد امضا کرده‌اند و قصد دارند غول این حوزه یعنی اسپاتیفای را کنار بزنند.
 
اسپاتیفای (Spotify) یک رسانه موسیقی، پادکست و ویدئو است که به‌طور رسمی در ۷ اکتبر ۲۰۰۸ راه‌اندازی شد. این شرکت سوئدی مثل آمازون از طریق پرداخت اشتراک به کاربرانش اجازه می‌دهد فایل‌های صوتی مختلفی از جمله کتاب‌ها و فایل‌های صوتی را دریافت کنند. کاربران می‌توانند لیست‌های پخش را ایجاد، ویرایش و به اشتراک بگذارند. همچنین آن‌ها می‌توانند قطعات را بر روی رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند و با دیگر کاربران لیست‌پخش بسازند. اسپاتیفای دسترسی به بیش از ۳۰ میلیون فایل صوتی را فراهم کرده است.
 
دونالد آلبرایت مالک شبکه تندرفوت آمریکا یکی از دیگر از غول‌های پادکست در آمریکاست و سال‌ها در زمینه تولید پادکست‌های تجاری فعالیت کرده است. او اعتقاد دارد آمازون می‌خواهد در دنیای پادکست‌ها نیز حرف اول را بزند و به همین دلیل از همین حالا زمینه این کار را فراهم کرده است. اودیبل آمازون تا حالا تنها کتاب‌های صوتی فروخته است ولی حالا می‌خواهد هرچیزی که به دنیای صوت مربوط می‌شود را تصاحب کند.
 
سایت خبری اقتصادی بلومبرگ در گزارشی به تاریخ 22 ماه می نوشت: سایت اودیبل متعلق به آمازون در حال تغییر ساختارهای تجاری خود است و ظاهراً نمی‌خواهد تنها در دنیای صدا نظاره‌گر باشد و کتاب صوتی بفروشد. بر اساس این گزارش اودیبل قصد دارد از طریق زیرساخت‌های آمازون و بخش موسیقی این شرکت (Amazon Music) پادکست را نیز به این سرویس اضافه کند.
 
تاریخچه تولید پادکست به سال 2000 میلادی برمی‌گردد که با افزایش محبوبیت دستگاه پخش موسیقی دیجیتالی آی‌پاد به عنوان روشی آسان برای به اشتراک گذاشتن محتویات صوتی از طریق اینترنت به ‌وجود آمد. در سال ۲۰۰۴ گسترش و محبوبیت این پدیده به حدی بود که حتی کاخ سفید هم تعدادی از سخنرانی‌های جرج بوش را به صورت پادکست آماده کرده و بر روی وب‌گاه رئیس جمهور آمریکا قرار داد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها