پنجشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۳
حتی درباره آن فکر نکن، زمین غیرقابل سکونت است

اگر می‌خواهید بدانید معضلاتی چون پناهندگان اقلیمی، بحران پلاستیک‌ها و مخاطرات در سواحل و غیرقابل سکونت بودن زمین پس از گرمایش جهانی، چگونه رخ می‌دهند کتاب‌های معرفی شده در این گزارش را بخوانید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) سایت earthday مجموعه‌ای از جدیدترین کتاب‌ها در زمینه تغییرات اقلیمی را که حتمن باید در سال 2020 خوانده شوند را معرفی کرد.
 
بالا آمدن
الیزابت راش در کتاب «بالا آمدن» خوانندگان را به حاشیه‌های فیزیکی و فرهنگی ایالات متحده آمریکا می‌برد. از شهروندان فراموش‌شده و حاشیه‌نشین و مکان‌هایی مانند لوئیزیانا تا قلعه‌های شیشه‌ای فیسبوک، گوگل و سیلیکون ولی.
 

 
این نویسنده در کتابش به این موضوع اشاره می‌کند که با رخداد طوفان‌های حجیم در نهایت همه چیز به حالت عادی خود برمی‌گردد. وی معتقد است، اما کسانی که با درآمد کمتر کنار سواحل زندگی می‌کنند بیشتر در معرض سیل هستند. در واقع تنها خطوط ساحلی در معرض خطر نیستند؛ تمام جوامع منتظرند که خانه‌ها و شیوه زندگی خود را در برابر تغییرات آب‌وهوا از دست بدهند و به اولین پناهندگان آب و هوا تبدیل شوند.
 
در این اثر این سوال مطرح نیست که ما چه زمانی خانه‌های خود را از دست می‌دهیم؟ در حقیقت نویسنده به بررسی کنار آمدن با این شرایط می‌پردازد.
 

 
چگونه از پلاستیک‌ها رها شویم؟
کتاب «چگونه از پلاستیک‌ها رها شویم؟» نوشته ویل، مک کلوم راهنمایی برای تغییر جهان است. در واقع پلاستیک‌ها یک معضل همگانی هستند. مگر اینکه ما به عنوان افراد، دولت‌ها و شرکت‌ها برای خود مسئولیت مشترک ببینیم؛ اما ما نمی‌خواهیم این معضل را حل کنیم.
 
نویسنده که خود یک اقیانوس‌شناس بریتانیایی است، در کتابش وضعیت فعلی پلاستیک‌های جهان و عواقب زیست‌محیطی آن را نشان می‌دهد. در واقع این کتاب به ما کمک می‌کند تا اعتیاد به پلاستیک را بفهمیم.

 
طوفانی چون دیوار
«طوفانی چون دیوار» نوشته تاد میلر موضوعاتی درباره تغییرات اقلیمی، مهاجرت و امنیت سرزمین مادری را بیان می‌کند. وقت آن است که چشم خود را به پیامدهای اقتصادی و سیاسی تغییرات آب و هوا باز کنیم.
 
نویسنده در این کتاب به ماجرای پناهجویان در اثر تغییر شرایط محیطی می‌پردازد. وی معتقد است افراد مجبور شده‌اند از خانه‌های خود به صورت اجباری خارج شوند. همچینن وی در کتابش تصویری بزرگتر از چگونگی برخورد كشورهای ثروتمند مانند آمریكا که در حال دیوار كشیدن هستند سخن می‌گوید، نظامی كردن مرزها و امر به مراكز بازداشت برای محدود كردن مهاجرت نمونه‌ای از این موارد است.
 

 
زمین غیرقابل سکونت
کتاب «زمین غیرقابل سکونت» نوشته دیوید والاس به زندگی بعد از جنگ یا همان گرمایش جهانی در زمین می‌پردازد. به طور شگفت‌آور، کتاب والاس قادر است نه تنها اظطراب بحران محیط‌زیست را به ما منتقل کند، بلکه فرصتی است که ما هنوز هم باید راه حل‌ها را به دقت در پیش روی خود بگذاریم و اوضاع را مدیریت کنیم. با خواندن این اثر ابتدا می‌ترسید، اما بعد به راه حل‌های ارزشمندی می‌رسید.
 
 
حتی درباره آن هم فکر نکن
جورج مارشال در کتاب «حتی درباره آن هم فکر نکن» به این سوال می‌پردازد که چرا واکنش ما به تغییرات اقلیمی بسیار دردناک است؟ وی در کتابش بررسی می‌کند که ما در مقابل تغییرات اقلیمی چگونه عمل می‌کنیم یا چرا نادیده می‌گیریم. مارشال می‌نویسند تغییرات اقلیمی یک مشکل شرور است. در واقع دشمنی پیچیده که نه گلوله نقره‌ای رنگ دارد و نه راه حل قطعی برای آن وجود دارد.
 
در واقع نویسنده در این کتاب استدلال می‌کند که ما به علم نیاز داریم، اما به همان اندازه ما به دلایل احساسی و قانع‌کننده هم نیازمندیم.
 
آب می‌آید
کتاب «آب می‌آید» نوشته دیوید اوون زندگی و مرگ در طول رودخانه کلرادو را روایت می‌کند. رودخانه کلرادو آب نزدیک به چهل میلیون انسان را تامین می‌کند؛ اما با تغییر آب و هوا این رودخانه در معرض خشک شدن است.
 
دیوید اوون ما را با یک سفر به پایین این آبراه با ارزش می‌برد. از ذوب برف در بالای کوه‌های راکی تا بیابان‌های خشک مکزیک. نویسنده اینگونه استدلال می‌کند که ما این آشفتگی را در کلرادو  ایجاد کرده‌ایم اما می‌توانیم این بحران را حل کنیم پیش  از اینکه آب این روخانه به طور کامل خشک شود.

 
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها