شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
باید ساختارهای جدیدی برای فروش کتاب تعریف شود

جاسمین جانسون آخرین عضو خانواده موسس کتابفروشی مارکوس بوکس از وضعیت سخت دوران کرونا برای کتابفروشان می‌گوید که تلاش می‌کنند همچنان پابرجا بمانند. او اعتقاد دارد در دوران پساکرونا باید ساختار جدیدی برای فروش کتاب تعریف شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، از سال 1960 تاکنون کتابفروشی مارکوس بوکس ایالت اوکلند به عنوان اولین کتابفروشی اختصاصی سیاه‌پوستان این کشور در حال فعالیت است ولی این روزها به خاطر شیوع ویروس کرونا با چالش تعطیلی روبرو شده است. البته این کتابفروشی تنها فروشگاه در معرض خطر نیست ولی به خاطر منحصربه فرد بودن این کتابفروشی حساسیت‌های ویژه‌ای در بین جمعیت سیاه‌پوستان این ایالت ایجاد کرده است.
 
جاسمین جانسون آخرین عضو خانواده موسس کتابفروشی مارکوس بوکس از وضعیت سخت دوران کرونا برای کتابفروشان می‌گوید که تلاش می‌کنند همچنان پابرجا بمانند. وی در گفتگو با گاردین از تلاش همکارانش برای رساندن کتاب به دست مشتری‌ها خبر داد ولی اعتقاد دارد دوران بعد از کرونا برای ادامه حیات کتابفروشان و این کتابفروشی حیاتی است. وی گفت: ادامه حیات در دوران مشکلات اقتصادی چیز جدیدی برای کتابفروشی ما نیست و تقریباً به آن عادت کردیم ولی این بار مسئله فرق دارد. مردم از تماس با کتاب‌ها وحشت دارند و باید ساختارهای جدیدی برای فروش کتاب تعریف شود.
 
بسیاری از کتابفروشی‌های خاص دیگر شهرهای آمریکا نیز با همین چالش روبرو هستند. چراغ‌های شهر کتابفروشی نوستالژیک شهر سانفرانسیسکو است که در سال 1953 تاسیس شد و وقتی با خطر تعطیلی روبرو شد، مردم شهر اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مالی برای ادامه حیات آن کردند. در بسیاری از شهرهای دیگر آمریکا وضع به همین صورت است. یعنی تنها فعلاً کمک‌های مردمی و خیریه کتابفروشی‌ها را سرپا نگه داشته است ولی دوران بعد از کرونا سرنوشت‌ساز خواهد بود.
 
جانسون می‌گوید اوضاع ما با دیگر کتابفروشی‌ها کمی تفاوت دارد چون متاسفانه خود ناشران نیز کمتر رغبت به کتابفروشان و حتی نویسندگان سیاه‌پوست دارند. بله حقیقت دارد هنوز هم در کشور آمریکا نوعی نژادپرستی رواج دارد. طبق آخرین آمارهای اتحادیه ناشران آمریکا حدود 76درصد از ناشران با نویسندگان سفید پوست کار می‌کنند که این آمار در طول چهار سال گذشته تغییری نکرده است. به نظر می‌رسد به خاطر همین چالش مارکوس بوکس با دیگر کتابفروشی‌ها کمی تفاوت داشته باشد. ما هم کرونا را داریم و هم نگاه سفید مردم این کشور را جلوی خود می‌بینیم.
 
با این وجود مالک کتابفروشی مارکوس امیدوار است از سوی سازمان‌های مردمی کمک دریافت کند تا بتواند  به حیات خود ادامه دهد. جانسون می‌گوید: در روزگاری که کسی هنوز نویسندگان سیاه‌پوست در این کشور مهجور هستند می‌توان به ادامه کار این کتابفروشی امیدوار بود. مالکوم ایکس یکی از مشتری‌های ثابت ما بود و نویسندگان مشهور سیاه‌پوست بسیاری مثل تونی موریسون ما کار کردند. هرچند اوضاع کمی پیچیده است ولی کتابفروشی‌های مثل ما مشتری‌های خاص خود را دارند و درخواست کمک از آنها کار عجیبی نیست چون بقیه هم همین کار را می‌کنند.
 
به گفته موسس و مالک اولین کتابفروشی نویسندگان سیاه‌پوست آمریکا در حال حاضر سرویس سفارش‌های تلفنی مارکوس بوکس توانسته تا حدودی پاسخ نیازهای مشتری‌ها را بدهد به طوری که ریچاردسون دختر خانواده مارکوس هر روز تا ساعاتی از شب پای تلفن به سفارش‌ها پاسخ می‌دهد. او می‌گوید هر روز سفارش‌های بیشتری می‌گیریم و هرچند سایت آنلاین نداریم ولی با همین سفارش تلفنی هم می‌توان به ادامه امیدوار بود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها