جمعه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲
گروه فیس‌بوکی نمایشگاه کتاب فرانکفورت برای کمک به ناشران

مسئولان نمایشگاه کتاب فرانکفورت که امسال قرار است با تاخیر برگزار شود، برای کمک به ناشران و کتابفروشان گروه فیس‌بوکی راه‌اندازی کرده اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشینگ پرسپکتیو، امسال به خاطر شیوع ویروس کرونا و قرنطینه اجباری بسیاری از شهروندان کشورهای جهان تقریباً تمام رویدادهای فرهنگی، هنری، ادبی و سینمایی جهان لغو شده است. نمایشگاه‌های کتاب نیز در بسیاری از کشورهای جهان لغو شده و بیشتر آنها در فضای مجازی برگزغر شدند.

البته در این میان نمایشگاه کتاب فرانکفورت ترجیح داده به جای تعطیلی کامل امسال نمایشگاه را به صورتی خاص و محدود در پاییز برگزار کند. طبق آخرین گزارش مسئولان آلمانی قرار است نمایشگاه کتاب فرانکفورت در تاریخ 14 تا 18 اکتبر سال جاری برگزار شود ولی برنامه مسئولان این نمایشگاه به این محدود نشده است. 

بخش هنر نمایشگاه کتاب فرانکفورت که به آرت‌پلاس شهرت دارد (+arts)، از سال‌های پیش به منظور حمایت از کتاب‌های اقتباسی و ارتباط ناشران با تهیه‌کنندگان سینما تاسیس شده است. این بخش جانبی نمایشگاه کتاب فرانکفورت در سال‌های گذشته فعالیت گسترده‌ای در حوزه‌های سینما، تلویزیون، بازی‌های رایانه‌ای و محتواهای مربوط به کتاب‌های هنری داشته است. 

حالا در زمان شیوع ویروس کرونا و قبل از برگزاری با تاخیر نمایشگاه اصلی بخش آرت‌پلاس برای ارتباط ناشران و تهیه‌کنندگان محصولات فرهنگی، گروهی فیس‌بوکی راه‌اندازی کرده است تا بتواند به ناشران و کتابفروشان کمک کند تا محصولات خود را در فضای مجازی به فروش برسانند. 

بر اساس اعلام مسئولان نمایشگاه فرانکفورت این گروه فیس‌بوکی با هدف ارائه محتواهای چاپی، صوتی، تصویر، و دیگر محصولات ناشران تاسیس شده است تا زمینه‌ای برای حضور در نمایشگاه پاییز باشد. آنها امیدوارند از این طریق به طور جانبی از ناشران و کتابفروشان کشورهای مختلف حمایت کنند. 

کاتجا بون مدیر ارتباطات و بازاریابی نمایشگاه فرانکفورت درباره این گروه می‌گوید: هدف کلی نمایشگاه فرانکفورت ایجاد فرصت‌ها و زیرساخت‌های لازم برای افزایش و رونق تجارت صنعت کتاب است و امسال نیز با وجود شیوع ویروس کرونا طرح حضور مجازی ناشران قبل از نمایشگاه اصلی لازم بود. 

وی گفت: با این گروه فیس‌بوکی تلاش کردیم بر بحران غلبه کنیم و ناشران را همچنان امیدوار نگه داریم. هنوز معلوم نیست در پاییز چه اتفاق بیفتد و اصلاً نمایشگاه برگزار شود یا نه ولی با این گروه رونق کار ناشران در کشورهای مختلف تا حدودی تضمین خواهد شد. 

بون اعتقاد دارد ناشران آلمان و دیگر کشورهای حاضر در نمایشگاه کتاب فرانکفورت به راحتی می‌توانند با عضویت در این گروه مجازی کالاهای خود را بازاریابی کنند. حتی تهیه‌کنندگان دیگر محصولات مثل بازی‌های رایانه‌ای، فیلم‌های تلویزیونی، سینمایی و شرکت‌های فناوری اطلاعات نیز می‌توانند کالاهای خود را در این گروه به اشتراک گذارند. 

امسال قرار بود نمایندگانی از نمایشگاه کتاب فرانکوفورت در جشنواره فیلم کن فرانسه حضور پیدا کنند که ظاهراً با شیوع کرونا لغو شده است. قرار بود در این جشنواره ناشران کتاب‌های سینمایی با تهیه‌کنندگان فیلمهای سینمایی ارتباط برقرار کرده و نظرات خود را در این حوزه مبادله کنند. 

هولگر وولند معاون نمایشگاه کتاب فرانکفورت و موسس و رئیس بخش آرت‌پلاس طرح فیس‌بوکی نمایشگاه را مثبت ارزیابی می‌کند و اعتقاد دارد در این زمان حساس چنین طرحی مناسب‌ترین روش برای برقراری ارتباط بین ناشران و کتابفروشان دنیاست. 

وی گفت: بخش هنرهای نمایشگاه کتاب فرانکفورت سال‌ها در این زمینه تجربه دارد و به نظر می‌رسد طرح مجازی آن نیز موفقیت‌آمیز باشد. ارتباط ناشران با یکدیگر مثل خون رگ‌های هر نمایشگاه کتابی است و ما مطمئن هستیم که این گروه فیس‌بوکی زمینه مثبتی برای ارتباط و درآمدزایی بیشتر ناشران فراهم خواهد آورد. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها