پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴
کرونا الگوی خرید در بازار کتاب آمریکا را تغییر داده است

هرچند در زمان شیوع ویروس کرونا و دوران قرنطینه در بسیاری از کشورها رونق بازار کتاب با مشکل روبرو شده است ولی آمارها بازهم از فروش مطلوب کتاب‌ها در این کشورها خبر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشرزویکلی، هرچند در زمان شیوع ویروس کرونا و دوران قرنطینه در بسیاری از کشورها رونق بازار کتاب با مشکل روبرو شده است ولی آمارها بازهم از فروش مطلوب کتاب‌ها در این کشورها خبر می‌دهند. کریستن مک‌لین مدیر اجرایی بخش توسعه گروه ان‌پی‌دی (NPD)  آمریکا از فروش مطلوب کتاب ها در چهار ماه ابتدای سال جاری میلادی خبر می‌دهد. این گروه سازمانی اطلاعاتی و تحقیقاتی در بازار کتاب آمریکاست که در سال‌های اخیر آمارهایی درباره روند خرید و فروش کتاب در بازار تهیه کرده است.
 
مک‌لین هفته گذشته در یک کنفرانس مجازی برگزار شده توسط این گروه تحقیقاتی بازار کتاب اعلام کرد با وجود شیوع ویروس کرونا بازار کتاب آمریکا که بین سال‌های 2013 تا 2019 سیر صعودی داشته است همچنان رونق نسبی خود را حفظ کرده است ولی الگوی خرید کتاب بعد از کرونا تغییر کرده است.
 
به گفته مسئول بخش توسعه و بازاریابی گروه ان‌پی‌دی کرونا بر خلاف اذهان عمومی رونق بازار کتاب را تغییر نداده است ولی الگوی خرید و فروش کتاب‌ها را تغییر داده است. وی گفت: در دوره قرنطینه بیشتر کتاب‌های الکترونیک فروش رفته در آمازون و سایر فروشگاه‌های آنلاین مربوط به موضوعاتی مرتبط با بیماری‌ها و تاریخ پزشکی بوده است. آمارهای منتشر شده توسط NPD نشان می‌دهد مردم در چند ماه گذشته به سمت کتاب‌های تاریخی به خصوص کتاب‌ها و داستان‌های نوشته شده درباره بیماری‌های واگیردار علاقه نشان داده‌اند.
 
مک‌لین افزود: در چهارماه ابتدایی سال 2020 میلادی تقریباً 71درصد کتاب‌های فروش رفته چاپی و الکترونیک در آمازون و فروشگاه‌های آنلاین درباره ویروس آنفولانزای سال 1918 بوده است. در این میان سهم داستان 10درصد بوده و بازی‌های آنلاین نیز 42درصد تفریح مردم را شامل شده است. یکی از فعالیت‌های اصلی گروه ان‌پی‌دی ارائه آمار در حوزه فروش بازی‌های کامپیوتری است.
 
نکته عجیب دوران کرونا و قرنطینه فروش بالای کتاب‌ها و رمان‌های مخصوص سنین نوجوانان است که به مراتب نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است. مک‌لین می‌گوید آمارها نشان می‌دهند رمان‌های نوشته شده برای نوجوانان استقبال بی‌نظیری نسبت به دوره قبل از شیوع کرونا داشته است. ظاهراً تعطیلی مدارس باعث این امر شده است. شیوع کرونا علاوه بر الگوی خرید در موضوعات کتاب نحوه خرید کتاب‌ها را نیز تغییر داده است. در گذشته مردم بیشتر کتاب‌های چاپی را از فروشگاه‌ها تهیه می‌کردند ولی حالا مجبورند همین کتاب‌ها را به صورت آنلاین از کتابفروشی‌ها سفارش دهند.
 
نکته جالب توجه گزارش گروه تحقیقاتی NPD روند و الگوی خرید کتاب بعد از دوره کرونا است که طبق پیش‌بینی این گروه انتظار می‌رود دو حالت به نام‌های اشباع و شتاب از سوی این گروه به بازار کتاب پساکرونا نسبت داده شده است. به گفته مسئولان این گروه ناشران بعد از کرونا به سوی انتشار سریع و حجیم کتاب‌ها روی می‌آورند و به همین خاطر بازار از کتاب‌های مختلف اشباع می‌شود و این خودش برای ناشران ضرر دارد. مک‌لین خاطر نشان کرد: در دوره بعد از کرونا باید تعدیل خاصی برای چاپ کتاب‌ها قائل شویم چون وقتی بازار به اشباع برسد موجب رکود خواهد شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها