شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۵
نویسنده فرانسوی خالق بیش از 400 رمان از دنیا رفت

ژرژ ژان آرنو، نویسنده پرکار فرانسوی و خالق بیش از 400 رمان عمدتا علمی-تخیلی و پلیسی در سن 91 سالگی از دنیا رفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روزنامه فیگارو-ژرژ ژان ارنو، نویسنده فرانسوی در حالی از دنیا رفت که نگارش بیش از 400 رمان با نام‌های مستعار مختلف را در کارنامه ادبی خود داشت.

ناتالی کارپانتیه، مدیر انتشارات فرانسوی پالپ که صدها کتاب از او را زیر چاپ برده بود درباره او نوشت«یک ضایعه بزرگ برای ادبیات عامه‌پسند فرانسه با درگذشت او رقم خورد. او در ژانرهای مختلف نظیر علمی‌تخیلی رمان‌های پلیسی، جاسوسی و و رمان نوآر طبع‌آزمایی کرد و 416 رمان نگاشت که اغلب به موفقیت و فروش بالا دست یافتند.»

 روزنامه فیگارو درباره او نوشت «او ساکت بود و به طرز عجیبی پرکار. ادبیات او جنجال‌برانگیز نبود؛ اما بدون هیاهو  و سر و صدا ردپای محکمی از خود  در ادبیات قرن بیستم فرانسه به جای گذاشت.»

ژرژ ژان آرنو در سال 1928 در فرانسه متولد شد. او چندصد کتاب خود را با بیش از دوجین اسم مستعار همانند (سنت-گیلز، گیل دارسی، فدریک مادو، ژینو آرنولدی، اوگو سولنزا و .....) به چاپ رساند. اولین رمان او با عنوان «به بازرس شلیک نکنید» که با نام مستعار سنت گیل-برگرفته از نام روستای مادری‌اش‌- و در ژانر پلیسی منتشر شده بود جایزه Quai des Orfèvres را در سال 1952 برایش به ارمغان آورد. او در طول زندگی حرفه‌ای خود جوایز ادبی دیگری را برنده شد که از آن جمله می‌توان به جایزه بزرگ آر‌تی‌ال برای رمان «آسیاب‌های بادی» اشاره کرد.

 او سال 2011 به روزنامه فیگاور گفته بود که به طور متوسط هر سال 15 رمان می نویسد؛ با این حال نویسنده‌ای که از سایه‌ خود نیز سریع‌تر بود تجربه نگارش 27 رمان را در طی یک بازه زمانی یک ساله نیز داشت. او درباره احساسش به نوشتن به فیگارو گفته بود «نوشتن برای من هم لذت و سرخوشی می‌آورد و هم شغل تمام‌وقت من است. این احساس 50 سال است که با من است و هنوز من را سرگرم می‌کند. به علت و چرایی آن فکر نمی‌کنم؛ فقط خوشحالم که در لحظه می‌نویسم.»

او بیش از هرچیز برای مجموعه رمان 98 جلدی علمی- تخیلی «هم‌نشینی‌های یخ‌زده» در فرانسه شناخته می‌شود که بین سال‌های 1980 تا سال 2005 منتشر شدند. این مجموعه که بلند‌ترین اثر ادبی یک نویسنده است دنیایی را به تصویر می‌کشد که پس از گذشتن از یک فاجعه و بحران زیست‌محیطی وارد یک دوره یخبندان می‌شود. از این مجموعه چند اقتباس‌ تلویزیونی، بازی‌‌های ویدئویی و انیمیشن در فرانسه ساخته شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها