جمعه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
حمایت از کتاب‌فروشی‌ها در انتهای دنیا

کمپین‌های بسیاری از زمان شروع دوران قرنطینه خانگی به خاطر همه‌گیر شدن ویروس کرونا در کشور بریتانیا به راه افتاده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از لیت‌هاب، شیوع ویروس کرونا در اکثر کشورهای جهان موجب تعطیلی بسیاری از اصناف و به خصوص کتابفروشی‌ها شده است به طوری که بسیاری از این خرده‌فروشان کتاب در کشورهای مختلف با مشکل تامین هزینه‌های خود روبرو شده‌اند. در بریتانیا بسیاری از فعالان فرهنگی درصدد نجات کتابفروشی‌ها هستند.
 
کمپین‌های بسیاری از زمان شروع دوران قرنطینه خانگی به خاطر همه‌گیر شدن ویروس کرونا در کشور بریتانیا به راه افتاده است که در آخرین و جالب‌ترین آنها فروش تیشرت‌های تبلیغاتی برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی در حمایت از کتابفروشی‌ها و خرده‌فروشان کتاب است. سایت بوکشاپ (bookshop.org) یک سازمان غیرانتفاعی کمپین فروش کالاهای تبلیغاتی برای کمک به کتابفروشی‌ها را آغاز کرده است.
 

در سایت این سازمان تا کنون بیش از 800هزار پوند برای کمک به کتابفروشان مستقل در این کشور جمع شده است که بیشتر کالاهای آن تیشرت‌های تبلیغاتی با شعار کتابفروشی‌ها در انتهای دنیا هستند که مردم با خرید این تیشرت‌ها به حیات کتابفروشان مستقل کمک می‌کنند.
 
سازمان دهندگان این کمپین می‌گویند در شرایط کنونی خرید تیشرت تبلیغاتی بهتر از خرید خود کتاب‌هاست. آنها برای تامین هزینه‌های خود با مشکل روبرو هستند. این شعار کمی اغراق‌آمیز است ولی باید بدانیم که در صورتی که به کتابفروشی‌ها کمک نکنیم باید انتهای دنیا را انتظار داشته باشیم.
 
در کشورهای دیگر نیز دولت و سازمان‌های خیریه برای نجات کتابفروشی‌ها اقدامات گسترده ای انجام دادند. در آلمان و ایتالیا دولت هزینه‌ها و مالیات‌های معمول کتابفروشی‌ها را کاهش یا حذف کرده و بسیاری از کتابفروشی‌ها در ایتالیا اجازه بازگشایی یافتند. دولت ایتالیا کتابفروشی‌ها را در لیست اصناف و کالاهای ضروری اعلام کرده است.
 
اتحادیه ناشران و کتابفروشان آمریکا چندی پیش از آمازون و شخص جف بزوس خواسته بود به کتابفروشی‌های مستقل کمک کند تا بتوانند در شرایط قرنطینه به صورت آنلاین کتاب‌های خود را به فروش برسانند.
 

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مخاطب دوساله ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    سلام دوستانِ ایبنایی من مخاطب دو ساله شما هستم. خدا تنتان را درست و سرتان را خوش نگاه دارد. دمتان هر دم گرم که قلم‌فرساییتان عرق ریزانِ روح است و می‌دانیم سنگلاخیِ راه را. از وقتی صفحاتتان سرخ شده خورده تو ذوقمان (بخصوص که اگر با گوشی‌های به اصطلاح هوشمند ورق بزنیم مطالبتان را) و خب این سلیقه است. اما اصل مطلب گلایه‌ای نه از سر طلب‌کاری که بر سَبیلِ مشتری بودن و سَبیلِ مشتری مداریست. (در مثال مناقشه نداریم) آقا یا خانمی که شما باشید، دلمان تنگ شده برایِ گزارشاتی که داشتید و مصاحبه‌هایتان. برای آن مطالب خوش طعمی که چشمک می‌زدند در ردیفِ یادداشت‌ها و گفتگو‌ها، گاهی چقدر بدیع و نو بودند. حالا کلیشه ریشه‌های ریزی دوانده در مطالب. برخی عناوین که گو، داستانِ خوردنِ عسل و گفتنِ شیرینیش باشد، هویداست و عجیب که هستند در جایِ متنی خلاق و حرفی حساب، ویژه در مطالبی که پیرامون مسائل نشر باشد. آنوقت تو بگو یک سر سوزن جذابیت. برایِ گزارشات و یادداشت ها هم هستند کسانی که ویترینِ ادبیات و نشر نیستند و حرف حساب دارند. نیستند؟ تا مردند و نبودند، ویژه نامه و یادداشت به کارشان نمی‌آید، گرچه، حالا هم بعید است بکارشان بیاید، ولی وجدانِ آسوده به از همه‌چیز. آنوقت‌ها که یادی بود از آن بی یادان در صفحاتتان، بیش ازینها حظ می‌بردیم. مضاف که شهرستان‌ها و ما که مرکز نیستیم، هر روز رنگمان کمتر است، میانِ سرخیِ صفحاتتان. شاید صورتیِ خیلی خیلی کمرنگ. آدرس و نان و نشان نمی‌گذارم که مطلبم درد و دلی دوستانه بود و نه طلب کارانه. حافظتان خدا ارادت‌مندتان مخاطبی دو ساله تلاش کردم از قسمت تماس باما ارسال کنم، نشد، نوشت در ارسال پیام شما مشکلی پیش آمده، گفتم اصل، رسیدن به دستِ شماست، چه اینچا چه آنجا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها