چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۱
معرفی نامزدهای نهایی جایزه داستانی زنان بریتانیا / حضور دو برنده پیشین بوکر در میان نامزدها

نامزدهای نهایی ادبیات داستانی زنان بریتانیا اعلام شد و شش نویسنده در این فهرست حضور دارند. در این میان هیلاری منتل و برناردین اِواریستو، دو برنده پیشین جایزه معتبر بوکر در برای به دست آوردن جایزه سی هزار پوندی با هم به رقابت می‌پردازند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، 6 کتاب به فهرست نهایی جایزه ادبیات داستانی زنان بریتانیا راه یافتند.
 
آخرین مجموعه از سه‌گانه «تالار گرگ» تحت عنوان «آینه و چراغ» چند هفته پیش منتشر شد و علاوه بر  فروش بالای خود موفق شد در فهرست نهایی امسال هم حضور یابد.
 
نام‌های بزرگی در جایزه امسال برای به دست آوردن جایزه 30 هزار پوندی رقابت می‌کنند. منتل، که پیش از این دو بار برنده جایزه بوکر شده است، برای به دست آوردن جایزه امسال با برناردین اواریستو، برنده بوکر در سال 2019 رقابت خواهد کرد. برناردین اِواریستو با «دختر، زن، دیگری» در این فهرست حضور دارند. آن اینرایت، برنده سال‌های پیشین جایزه بوکر با داستان «بازیگر» در فهرست اولیه حاضر بود اما در نهایت شگفتی به فهرست نهایی راه نیافت.
 
نکته جالب توجه نکردن هیئت داوران به «وصیت‌ها»، داستان جدید مارگارت آتوود و ادامه داستان «سرگذست ندیمه» در این فهرست است که سال گذشته استقبال زیادی از آن شد.
 
نامزدهای حاضر در فهرست نهایی  جایزه ادبیات زنان به شرح زیر است:
«دومینیکن» نوشته آنجی کروز
«دختر، زن، و دیگری» نوشته برناردین اِواریستو
«یک هزار کشتی» نوشته ناتالی هینز
«آینه و چراغ» نوشته هیلاری منتل
«هوا» نوشته جنی اوفیل
«همنِت» نوشته مگی اُفارل
 
پائولا هاوکینز، نویسنده کتاب «دختری در قطار» و یکی از داوران جایزه امسال درباره فهرست نهایی گفت: «آثار خیلی خوبی در مسابقه شرکت کردند. به نظرم داشتن این همه داستان خوب در یک سال خیلی عجیب است.»
 
هاوکینز از داستان هیلاری منتل تمجید کرد و گفت: «نمی‌دانم چگونه این کار را می‌کند. داستانی را که صد سال پیش رخ داده است به قصه‌ای تبدیل کند که ما احساس کنیم همین هفته رخ داده است. استفاده او از زبان چنان شگفت‌انگیز است که به شدت به عصر حاضر مربوط است و احساس نمی‌کنیم فقط آیندگان می‌توانند حرف او را درک کنند.»
 
هیئت داوران به ریاست مارتا لین فاکس برای انتخاب فهرست بلند 152 رمان را برررسی کردند و در نهایت 16 کتاب را انتخاب کردند. هاوکینز گفت بیشتر رمان‌هایی که در این رقابت شرکت کرده‌اند هویت و مهاجرت را به عنوان موضوع انتخاب کرده بودند: «البته در همه کتاب‌ها تنش شخصیت‌ها مشخص بود که به نظر می‌رسد به اتفاقات کنونی دنیا در زمینه تنش سیاسی و تنش آب و هوایی در داستان‌های امسال منعکس شده است.»
 
جایزه ادبیات داستانی زنان، که پیش از این با عنوان جایزه «اورنج» یا «بیلیز» شناخته می‌شد، مهم‌ترین جایزه ادبی بریتانیا برای نویسندگان زن است که به صورت سالیانه برگزار می‌شود و اولین بار در سال 1996 و برای بزرگداشت اصالت و برتری آثار زنان در سراسر دنیا تشکیل شده است. برای شرکت در این جایزه کتاب باید به زبان انگلیسی نوشته و بین ماه‌های آوریل 1019 تا مارس 2020 در بریتانیا منتشر شده باشد. پیش از این نویسندگانی چون زادی اسمیت، لیونل شیور، چیماماندا آدیچی، کامیلا شمسی و نائومی آلدرمن برنده این جایزه شده‌اند. سال گذشته «ازدواج آمریکایی» نوشته تایری جونز، نویسنده آمریکایی به عنوان برگزیده جایزه زنان انتخاب شد.
 
برنده جایزه ادبیات داستانی بریتانیا در سال 2020 در تاریخ 3 ژوئن معرفی می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها