دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
چالش نمایشگاه کتاب آنلاین در کشورهای آمریکای لاتین

کشورهای پرو، آرژانتین و کلمبیا سعی می‌کنند نمایشگاه‌های کتاب خود را امسال به صورت آنلاین برگزار کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشینگ پرسپکتیو، در بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین نمایشگاه‌های کتاب به خاطر شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان لغو شده و به تاریخ‌های نامشخصی موکول شده است. در این بین کشورهای پرو، آرژانتین و کلمبیا سعی می‌کنند این نمایشگاه‌ها را به شیوه‌ای دیگر برگزار کنند.
 
سی‌وسومین نمایشگاه کتاب بوگوتا پایتخت کشور کلمبیا و چهل‌و‌ششمین نمایشگاه کتاب بوینس‌آیرس و همچنین بیست‌و‌پنجمین نمایشگاه کتاب در لیما پایتخت کشور پرو لغو شده ولی مسئولان این کشور درصدد برگزاری این نمایشگاه‌ها به صورت دیجیتالی هستند.
 
اکثر نمایشگاه‌های کتاب آمریکای لاتین در ماه آوریل برگزار می‌شود ولی مسئولان فرهنگی در این کشورها قصد دارند آنها را در فضای مجازی برگزار کنند. ویلی دل‌پوزو رئیس نمایشگاه کتاب لیما می‌گوید تصمیم برگزاری نمایشگاه در فضای مجازی تصمیمی چالش‌برانگیز است ولی فعلاً این گزینه بهتر از لغو کامل آن است.
 
پوزو گفت: البته ما می‌دانیم گزینه برگزاری نمایشگاه کتاب در فضای مجازی راه‌حل مبهمی است و چگونگی آن معلوم نیست ولی بهتر از لغو نمایشگاه است. پلتفرمی تهیه شده است که ناشران و کتابفروشان هر کدام صفحه جداگانه خودشان را دارند.
 
بازدیدکنندگان می‌توانند با مراجعه به سایت مربوطه از کتاب‌های به نمایش درآمده با تخفیف‌های خاص بازدید کنند. این طرح در کشورهای آرژانتین و کلمبیا نیز اجرا خواهد شد. نمایشگاه سال گذشته پرو بیش از 500هزار نفر بازدیدکننده داشت.
 
در آرژانتین مسئولان نمایشگاه بوینس‌آیرس طرح خاصی برای برگزاری نمایشگاه ایجاد کردند و قرار است کل نمایشگاه به صورت ویدیویی از طریق کانال این نمایشگاه در یوتیوپ برگزار شود. مسئولان آرژانتینی می‌گویند حدود 600 ویدیوی رسمی از نمایشگاه‌های گذشته برای مخاطبان پخش می‌کنند و علاوه بر آن مصاحبه با نویسندگان و ناشران نیز ضمیمه آنها خواهد شد.
 
در کشور کلمبیا نیز تصمیمات مشابهی گرفته شده است و مسئولان نمایشگاه بوگوتا می‌گویند بیش از 600هزار نفر بازدیدکننده نمایشگاه سال گذشته امسال باید در خانه بمانند. سال گذشته بیش از 900هزار جلد کتاب در این نمایشگاه فروش رفت ولی امسال سازوکارهای مجازی برای فروش کتاب از طریق سایت نمایشگاه در نظرگرفته شده است.
 
به گفته ساندرا پالیدو مدیر نمایشگاه کتاب کلمبیا مسئولان فرهنگی این کشور سعی می‌کنند فرصت نمایشگاه کتاب را لغو نکنند و آن را به داخل خانه‌های مردم ببرند چون در زمان کنونی مردم بیش از زمان‌های گذشته به مطالعه کتاب نیاز دارند. وی گفت: چنین شرایطی کاملاً پیش‌بینی نشده بود و باید برای آن راهکارهای جایگزینه ارائه کرد.
 
مسئولان نمایشگاه کتاب بوگوتا در نظر دارند از تمام امکانات مجازی از جمله توئیتر، یوتیوپ، فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی نمایشگاه امسال را برگزار کنند. بعضی از فروشگاه‌های کتاب معتبر کلمبیا مثل فروشگاه زنجیره‌ای کتاب تورنامسا (Tornamesa) امسال برای تهیه زیرساخت‌های برگزاری نمایشگاه آنلاین به مسئولان دولتی کمک خواهد کرد. این فروشگاه کارگاه‌های نویسندگی و مصاحبه با نویسندگان به صورت آنلاین برگزار خواهد کرد. از چهره‌های مصاحبه شونده می‌توان به خاویر کاراکاس نویسنده اسپانیایی و رای لوریگا اشاره کرد.
 
امسال دولت کلمبیا و چند کشور دیگر آمریکای لاتین بودجه‌های جداگانه‌ای برای کمک به کتابفروشی‌های مستقل اختصاص داده‌اند. اتحادیه ناشران کلمبیا که در این کشور با عنوان شورای انتشارات شناخته می‌شود، نیز کمپینی (AdoptaUnaLibrería#) در فضای مجازی برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی در حمایت از کتابفروشان مستقل راه‌اندازی کرده است.
 
این شورا با همکاری اتحادیه کتابفروشان مستقل از مردم خواسته است تا با حمایت از کتابفروشان برای حفظ صنعت چاپ و نشر کتاب کمک کنند. از مردم خواسته شده با خریدهای آنلاین خود همچنان کتابفروشی‌های این کشور را زنده نگه دارند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها