شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
برنامه‌های پایتخت جهانی کتاب یونسکو در مالزی لغو شد

طبق برنامه اعلام شده سازمان فرهنگ ملل متحد، یونسکو امسال کوالالامپور به عنوان پایتخت کتاب قرار بود برنامه‌هایی از 22 آوریل برگزار کند ولی به خاطر کرونا فعلاً لغو شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشینگ پرسپکتیو،  قوانین جدید دولت مالزی برای محدودیت رفت و آمد شهروندان به خصوص در شهر کوالالامپور پایتخت این کشور باعث لغو برنامه فرهنگی یونسکو شده است. قرار بود مراسم مربوط به پایتخت کتاب یونسکو در این شهر برگزار شود.
 
طبق برنامه اعلام شده سازمان فرهنگ ملل متحد، یونسکو امسال کوالالامپور به عنوان پایتخت کتاب قرار بود برنامه‌هایی از 22 آوریل برگزار کند که به خاطر پیشگیری از ویروس کرونا لغو شده است. طبق آمارهای سازمان جهانی بهداشت مالزی در بین کشورهای آلوده به ویروس رتبه بیست و پنجم را دارد.
 
 پایتخت جهانی کتاب عنوانی است که از سال ۲۰۰۱ میلادی به این‌سو هر ساله از سوی سازمان یونسکو به شهری داده می‌شود که در جهت تقویت جایگاه کتاب و خواندن آن کوشش زیادی کرده ‌باشد. هدف یونسکو این است تا از این طریق در آن سال به اجرای برنامه‌های فرهنگی مرتبط با کتاب بپردازد و از این راه علاقه به مطالعه را در مردم ایجاد کند. این انتخاب هیچ جایزهٔ مالی را برای برگزیدهٔ آن دربر ندارد؛ بلکه تصدیق بهترین برنامهٔ اختصاص داده‌ شده به کتاب و کتاب‌خوانی است.
 
سازمان یونسکو هر سال یک شهر را با کمک سه مرکز بین‌المللی کتاب به عنوان پایتخت کتاب تعیین می‌کند که این سه مرکز انجمن ناشران بین‌المللی کتاب، اتحادیه بین‌المللی فروشندگان کتاب و اتحادیه بین‌المللی انجمن کتابخانه‌ها است. سالی که شهر برگزیده عنوان پایتخت جهانی کتاب را دارا است از ۲۳ آوریل یعنی روز جهانی کتاب تا ۲۲ آوریل سال بعد از آن ادامه دارد.
 
تهران یک بار در سال ۲۰۰۶ و بار دیگر در سال ۲۰۱۱ برای کسب عنوان «پایتخت کتاب جهان» تقاضا داد که هر دو تقاضا رد شد. تهران در سال ۲۰۰۶ با یک رای این عنوان را به تورین ایتالیا واگذار کرد. گفته می‌شود که نیشابور با پشتوانه تجربه‌ای که در پایتختی کتاب ایران کسب کرده برای کسب عنوان پایتخت جهانی کتاب اقدام کرده ‌است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها