دوشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۰
کتاب‌فروشی موفق چه خصوصیاتی باید داشته باشد

ساپنا در حال حاضر 14 فروشگاه زنجیره‌ای عمده در سراسر هندوستان دارد که روی هم رفته 350 هزار متر مربع مکان فروشگاهی برای عرضه کتاب‌های درسی و غیر درسی به مردم هندوستان به کار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در کشور هندوستان نیز بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها به خاطر کرونا در حال تعطیلی هستند ولی این گزارش شرح حال مالک یکی از موفق‌ترین کتاب‌فروشان کشور هندوستان است که دانستن آن خالی از لطف نیست.
 
در شهر بمبئی هندوستان از اواخر سالهای 1950 تا اوایل 1960 یک کارگر حمل کننده وسایل و بارهای مسافران در ایستگاه راه آهن اصل شهر به طور اتفاقی بارهای کتاب یک کتابفروش را حمل می‌کند و با پیشنهاد صاحب کتابفروشی برای او کار می‌کند.
 
بعد از مدتی او می تواند کتابفروشی کوچکی در کنار خیابان باز کند که چند سال بعد اولین شعبه بزرگترین کتابفروشی حال حاضر هندوستان تاسیس می‌شود.
 
فروشگاههای زنجیره‌ای ساپنا که در هند به خانه‌های کتاب ساپنا شناخته می‌‌شود، از نام رستورانی الهام گرفته شده است که اولین بار پدربزرگ «نیجش شاه» موسس کتابفروشی اولین بار در آن غذا خورده است.
 
فروشگاه زنجیره ای ساپنا در هند خصوصیتی شبیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای بارنز اندنوبل در آمریکا دارد. در این فروشگاه‌ها تنها یک سری کتاب در قفسه‌ها چیده نمی‌شود بلکه سعی می‌شود کتابفروشی به یک شغل پویا تبدیل شود.
 
در این کتابفروشی‌ها هر نوع محصول فرهنگی بخواهید پیدا می‌شود. از آخرین فیلم‌های سینمایی تا لوح‌ فشرده آموزش زبان همه چیز به فرهنگ کتاب‌خوانی کمک می‌کنند.
 
ساپنا در حال حاضر 14 فروشگاه زنجیره‌ای عمده در سراسر هندوستان دارد که روی هم رفته 350 هزار متر مربع مکان فروشگاهی برای عرضه کتاب‌های درسی و غیر درسی به مردم هندوستان به کار گرفته است.
 
 نیجش شاه عضو ارشد سومین نسل از خانواده موسس ساپنا محسوب می‌شود که انبوه انتشارات در دنیای حاضر را نه تنها به نگاه تهدید نمی‌داند بلکه از آن فرصتی یاد می‌کند که می‌تواند موجب ارتقای تمدن و سطح سواد مردم شود و هر چه سطح سواد افزایش یابد گرایش مردم به کتاب نیز بیشتر می‌شود.
 
وی اعتقاد دارد اگربخواهیم یک کتابفروشی را در دنیای دیجیتالی امروز سر پا نگه داریم باید از روش های سنتی فاصله بگیریم و به جای آن ترکیبی از قدیم و جدید در فروش استفاده کنیم.
 
تمام موفقیت های این فروشگاه در حالی است که گزارش‌های بسیاری از تعطیلی فروشگاه های خارجی در دهلی و شهرها مهم شنیده می‌شود.
 
فروشگاههای ساپنا در سال 1980 انتشارات خود را نیز افتتاح کردند و مهمترین موفقیت آنها شعار آموزش برای همه و بالا بردن سطح سواد مردم بود که شاید یکی از علل موفقیت آنها محسوب می‌شود. به گفته نیجش شاه این انتشارات در کنار دانشگاهها کتابهای مدارس را نیز تامین می‌کند.
 
همانطور که رئیس و نوه موسس انتشارات فروشگاه ساپنا می‌گوید مهمترین فاکتور موفقیت آنها در زمان کنون وارد شدن به دو عرصه دیجیتالی و چاپ کتابهای سنتی است.
 
آنها خودشان کتابهای چاپی را به کتاب‌های الکترونیک تبدیل می‌کنند و در کنار آن کتاب‌های صوتی نیز یکی از اولویت‌های کاری آنها است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها