شنبه ۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
کتاب‌فروشی مورویوکا شاتن، تجربه موفق کتابفروشی ژاپنی

موریکا نام کتابفروشی خود را فروشگاه و نمایشگاهی درباره یک کتاب گذاشته است و اعتقاد دارد این شیوه فروش کتاب در سایت‌های اینترنتی هم می‌تواند رونق خاصی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یکی از کتابفروشان ژاپنی برای غلبه بر کسادی بازار کتاب به خصوص در این ایام شیوع ویروس کرونا، طرح جالبی در کتاب‌فروشی خود واقع در شهر توکیو انتخاب کرده است. وی هر هفته عنوانی از کتاب‌های خود را در به طور عمده در جلوی دید خریداران قرار می‌دهد.
 
این کتاب لزوماً کتاب پرفروش هفته نیست و در اصل او سعی می کند با این اقدام کتاب مورد نظر را به کتاب پرفروش تبدیل کند. «یوشیکی موریکا» مدیر کتابفروشی مورویوکا شاتن برای رونق بخشیدن به کتابفروشی خود از این طرح استفاده کرده است و به گفته خودش تا کنون موفقیت قابل توجهی در این زمینه کسب کرده است.
 
هر هفته تنها نسخه‌های متعددی از یک عنوان کتاب را در معرض فروش قرار می‌دهد. این تک‌ عنوان کتاب به طور هفتگی انتخاب و تغییر می‌کند. عناوین هفتگی کتاب‌های موجود در این کتاب متنوع هستند و از رمان «فریب حقیقی»، نوشته «تاو جانسون» هلندی تا «داستان‌های پریان» اثر «هانس کریستین اندرسن» را دربر می‌گیرد.
 
این کتابفروش ژاپنی اعتقاد دارد این شیوه می‌تواند برای کتابهای تخصصی نیز بسیار کاربردی باشد. وی می‌گوید: بسیاری از مردم تنها برای یک عنوان خاص از یک کتاب به فروشگاه می‌آیند. بنابراین به این باور رسیدم که شاید بتوان تنها با یک عنوان کتاب هم یک کتاب‌فروشی را مدیریت کرد.
 
موریکا نام کتابفروشی خود را فروشگاه و نمایشگاهی درباره یک کتاب گذاشته است و اعتقاد دارد این شیوه فروش کتاب در سایت‌های اینترنتی هم می‌تواند رونق خاصی داشته باشد. وی از تزئین های خاصی نیز برای کتابهای به نمایش گذاشته استفاده می‌کند. به‌عنوان مثال، اگر کتابی درباره گلها به نمایش گذاشته می‌شود، فروشگاه را با گل‌هایی از همان کتاب تزئین می‌کند.
 
وی از نویسندگان و ناشران می خواهد در فروشگاهش حاضر شود و از این طریق سعی می کند محیطی برای گفتگوی بین نویسنده و خواننده فراهم کند.
 
این کتابفروش ژاپنی اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد ایده چنین نوع کتاب‌فروشی مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است و تا کنون مشتریان مختلفی داشته‌ام. این کتاب‌فروشی از زمان گشایش در ماه می میلادی سال گذشته حدود 2100 جلد کتاب فروخته است.
 
موریوکا می‌گوید، درحالیکه  به ‌نظر می‌رسد بازار کنونی کتاب در دستان کتاب‌های الکترونیک و رسانه‌هایی چون شبکه‌های اجتماعی افتاده است اما به اعتقاد من کتاب کالایی فیزیکی است با جاذبه‌ای خاص و همیشه همین‌طور خواهد ماند. و بسیاری هم‌چنان کتاب‌های فیزیکی را به ویژه به‌عنوان ابزاری ارتباطی ترجیح خواهند داد.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها