شنبه ۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
خلاقیت کتاب‌فروشی‌های بریتانیا در روزهای کرونایی

کتابفروشی‌های بریتانیا در حالی که بسیاری از خریداران و دوستداران کتاب در ایام خودقرنطینگی به سر می‌برند متحمل خسارت‌های بسیاری شده‌اند اما بسیاری از آن‌ها با پیشنهادهای مختلف و خلاقانه به مشتریان خود راهکارهایی را برای برون‌شد از این بحران ارائه داده‌اند.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روزنامه گاردین-صاحبان کتابفروشی Burley Fisher  در شرق لندن که فعلا به مدت دو هفته بسته خواهد ماند از دوچرخه‌های خود در هفته‌های پیش رو انتظار کاربردهای بسیاری را دارند. آن‌ها روز جمعه گذشته از همه افرادی که در خانه و قرنطینه به سر می‌برند، خواستند آخرین کتابی را که خوانده و از آن لذت برده‌اند به آن‌ها بگویند. سپس فهرست کتاب‌های پیشنهادی خود را با توجه به سلیقه کتابی هر مشتری به آن‌ها معرفی کردند تا بعد از مورد پسند واقع شدن و خریداری به صورت آنلاین، کتاب‌ها را با دوچرخه به دست مشتریان خود برسانند. آن‌ها بیش از هزار درخواست برای خرید آنلاین کتاب‌های پیشنهادی‌شان دریافت کردند که بسیار فراتر از حد انتظارشان بود.

 سم فیشر، یکی از صاحبان این کتابفروشی گفت بسیاری از افراد فقط کتاب «دختر، زن و دیگری» نوشته برناردین اواریستو را خوانده بودند که ما هم کتاب «لیسه دریایی» نوشته ایرنوسن اوکاجی را به آن‌ها پیشنهاد می‌دادیم. اغلب تقاضا برای کتاب‌های داستانی بیشتر بود. مردم وقتی که در خانه و قرنطینه هستند دنبال داستان‌های بلند و بزرگ هستند؛ داستانی که آن‌ها را به خارج از فضای خانه‌ای ببرد که نمی‌توانند از آن خارج شوند. با این‌حال رعایت اصول و موازین هنگام تحویل کمی چالش‌برانگیز و دشوار بود. نمی‌دانستیم باید در می‌زدیم و یا کتاب را کنار در می‌گذاشتیم و می‌رفتیم. اما در کل آوردن کتابفروشی به بیرون و در میان جامعه جذاب است. حمایت بسیاری نیز دریافت کردیم و اگر به همین روش ادامه یابد اوضاع ما حتی بهتر هم خواهد شد.

کتابفروشی مستقل گلدس‌برو دیگر کتاب فروشی مستقل در مرکز لندن است که دست کم تا 31 ماه مارس اعلام تعطیلی کرده‌اند اما همچنان به تحویل کتاب به دست مشتری‌های خود با دوچرخه و اسکیت‌برد ادامه می‌دهند.

فیون دافی اسکات، صاحب این کتابفروشی می‌گوید «بیشتر مردم دنبال کتاب‌هایی هستند که محتوایی امیدوارانه داشته باشد؛ بنابراین ما سعی می‌کنیم کتاب‌هایی را پیشنهاد دهیم که اول از هر چیز مطالعه آن سبک و راحت باشد و به این منظور کتاب «خارج از سیلم» نوشته هل اسشریو گزینه خوبی است و یا آنتولوژی داستان‌های کوتاه برای آن‌دسته که تمرکز به مدت طولانی در این روزها برایشان دشوار است. تنها نگرانی ما رساندن کتاب به مشتری است. اگر پیک‌ها نیز از کار کردن متوقف شوند؛ راه‌های دیگری را امتحان می‌کنیم.»

کیت مک کلوزکی، به تازگی کتاب‌فروشی‌ خود، داگبری‌اندفینچ را در شهرک اوکهامپتون در بریتانیا باز کرده هنوز حاضر نشده آن را تعطیل کند اما پیش‌بینی‌ می‌کند که به زودی مجبور به این کار خواهد شد. او نیز برنامه‌های مختلفی را برای خروج از این بحران در نظر دارد؛ از قبیل در نظر گرفتن تخفیف‌های ویژه برای افراد محلی کم‌ درآمد، فراخوان جذب داوطلب برای رساندن کتاب به روستاهای دور افتاده و نیز در نظر گرفتن سرگرمی‌هایی برای کودکان که این روزها بزرگ‌ترین چالش پیش روی خانواده‌ها است.

 هلن تامبیلن ساویر، صاحب کتابفروشی باریستر این واندرلند در ناتینگهایم می‌گوید کتابفروشی‌اش تنها به پیشنهاد کتاب از طریق تلفنی اکتفا نمی‌کند؛ بلکه اگر کسی در خانه و قرنطینه احساس تنهایی و انزوا می‌کند سعی می‌کنند از طریق یک گفتگوی تلفنی ساده او را از تنهایی درآورد. او در ادامه می‌گوید که کتابفروشی‌اش همچنین قصد دارد جلسات آنلاین کتاب‌خوانی در فیس‌بوک ترتیب دهد.

اما کورفیلد والترز صاحب کتابفروشی بوکیش، که خود به تنهایی با دوچرخه کتاب‌هایی که با سفارش‌های آنلاین خریداری شد‌ه‌اند به نقاط مختلف شهر می‌رساند پیش‌بینی می‌کند که کتابفروشی‌شان در هفته‌های آتی متحمل خسارت زیادی شود اما با این‌حال خوش‌بین است سفارش آنلاین تا حدی بتواند ضرر ناشی از کاهش فروش را جبران کند. او می‌گوید «ما کتاب «نور و آینه» هیلاری منتل را به مشتریان خود پیشنهاد می‌دهیم چون قطور است و خواندن آن چند روز طول می‌کشد و نیز کتاب «رحمت‌ها» نوشته کیران میلوودهاگریو که یک فرار کامل از این بحران است و هم‌چنین قصد داریم سفارش‌های غذای آماده را که از فروشگاه‌ها تهیه می‌کنیم همراه کتاب‌ها برای افرادی که درخواست داده‌اند ارسال کنیم.»

 جک کلارک، صاحب کتابفروشی پورتوبلو در ادینبورگ سفارش‌های آنلاین را با اسم و آدرس در کیف مخصوصی می‌گذارد تا با ماشین یا دوچرخه به مشتریان خود که در مناطق دورتری ساکن هستند برسد. او می‌گوید «تقریبا هیچ چیز خوبی از این شرایط مهیب بیرون نخواهد آمد؛ فقط یک نکته مثبتی که برای کتاب‌فروشان مستقل دارد این است که به نظر می‌رسد همه مردم فهمیده‌اند که هر کتابی را می‌توانند از طریق وب‌سایت یا تلفنی سفارش دهند و تحویل بگیرند. پیش از این کتاب‌فروشان بسیاری این پیشنهاد را مطرح کرده بودند؛ اما از سوی مردم خیلی جدی گرفته نمی‌شد. اما حالا افراد زیادی درخواست خرید کتاب از وب‌سایت و یا تلفنی را دارند که فکر می‌کنم معرکه است.»

او در در ادامه گفت اگر چه نویسندگان این روزها خود با مشکلات مالی و عدم امنیت شغلی رو به رو هستند اما از هیچ کمکی هم برای حمایت از کتاب‌فروشی‌های مستقل و نیز مردم در قرنطینه فروگذار نکرده‌اند. جمعی از آن‌ها همچون جان کانولی و آدرین مک‌کینتی با جمع‌آوری پول با همراهی مردم، کتاب‌هایی را از کتاب‌فروشی‌ها خریده و به طور رایگان به دست مردم رسانده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها