سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۱
سیل کتاب‌های کرونایی در آمازون/کتاب‌های کپی و زرد جمع‌آوری می‌شود

آنطور که مسئولان آمازون می‌گوید در روزها و هفته‌های گذشته فروشگاه آنلاین کتاب این شرکت پر از کتاب‌های راهنما و خودآموز درباره ویروس کرونا شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، با گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان نه تنها متخصصان بیماری‌های عفونی، پرستاران و حتی سیاستمداران درگیر این ویروس شده‌اند بلکه ظاهراً بازار کتاب سایت‌های آنلاین به خصوص آمازون نیز به شدت در این زمینه فعال است. آنطور که مسئولان آمازون می‌گوید در روزها و هفته‌های گذشته فروشگاه آنلاین کتاب این شرکت پر از کتاب‌های راهنما و خودآموز درباره ویروس کرونا شده است.
 
بر اساس گزارش و آمارهایی که آمازون در اختیار رسانه‌ها قرار داده بسیاری از نویسندگان و کارشناسان به نوشتن کتاب‌های راهنمای پیشگیری از کرونا روی آورده‌اند که بعضی از آنها متخصص بیماری‌های عفونی بوده و بعضی نیز اصلاً در زمینه پزشکی تخصصی ندارند.
 
آمازون می‌گوید بسیاری از کتاب‌های دارای اطلاعات غلط را از سایت‌ش حذف کرده است ولی ظاهراً سیل این کتاب‌ها همچنان جریان دارد. مردم از کرونا می‌ترسند و بسیاری از این ترس سوءاستفاده کرده و کتاب‌هایی می‌نویسند که تنها در طول چند هفته نوشته شده‌ است. مسئولان آمازون می‌گویند این کتاب ها بعضی کمتر از 100 صفحه دارند و اکثر مطالب آن مطالب تکراری و بعضاً اشتباه درباره بیماری‌های ویروسی است.
 
آمازون می‌گوید بسیاری از کتاب‌ها را حذف کرده ولی بعضی‌ها مطالب موجود در رسانه‌ها هستند. کتابی با عنوان «ووهان 2020» در بریتانیا پرفروش‌ترین کتاب شده است که مطالب این کتاب 99صفحه‌ای بر اساس داده ها و تحقیقات منتشر شده پزشکان درباره این ویروس مهلک است. از آن طرف بعضی کتاب‌ها نیز مثل کروناویروس ووهان نوشته تریسی رینهارت تنها دارای خبرهایی است که در شبکه‌های مختلف درباره بیماری منتشر شده است.
 
نویسندگان خودنشر سایت آمازون برای کودکان نیز کتاب نوشته و خوب فروخته‌اند. یکی از این کتاب‌ها با عنوان «زامبی‌های کرونایی» داستان تخیلی در 20 صفحه برای مخاطبان تعریف کرده است که با استقبال گسترده‌ای روبرو شده است.
 
آمازون می‌گوید به طور حتم با کتاب‌هایی که تنها مطالب و نوشته‌های دیگران را منعکس می‌کنند مبارزه خواهد کرد. سال گذشته آمازون کتاب‌های نویسنده مشهور برزیلی این سایت را از فروشگاه کتابش حذف کرد. این نویسنده متهم شده بود که نوشته‌های دیگران را کپی کرده است. مسئولان فروشگاه آمازون می‌گویند انتشار کتاب در بازار کتاب کیندل دارای قوانینی است که هر نویسنده‌ای که بخواهد کتاب در آن بفروشد ملزم به رعایت آنهاست.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها