سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵
راه‌حل‌های خلاقانه نویسندگان کودک و کتاب‌فروشی‌ها برای گذر از کرونا

با لغو رویدادها و جشنواره‌های کتاب در سرتاسر دنیا در پی شیوع ویروس کرونا، نویسندگان و کتاب‌فروشی‌ها به روش‌های خلاقانه‌ای برای گذر از این روزها روی آورده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشرزویکلی - ویروس همه‌گیر کرونا در این هفته صنعت نشر سرتاسر دنیا را تحت تاثیر قرار داده؛ تورهای نویسندگان لغو شده، فروش کتاب‌فروشی‌های مستقل کاهش یافته و فستیوال‌ها و رویدادهای بسیاری لغو شده یا به تعویق افتاده‌اند. کتاب‌فروشی‌ها و نویسندگان در پاسخ به استفاده از ابزارهای خلاقانه برای دست‌یابی به خوانندگان و حمایت از یکدیگر روی آورده‌اند.
 
جین لوئین یانگ، نویسنده رمان‌های گرافیکی با بی‌میلی تصمیم گرفت توری که قرار بود برای «حلقه‌های اژدها»، رمان گرافیکی تازه منتشرشده خود داشته باشد لغو کند، زیرا فهمید این تور می‌تواند سلامت خودش و شرکت‌کنندگان را به خطر بیاندازد.
 
یانگ که مبتلا به آسم و نگران حساسیت به این ویروس است می‌گوید: «این فکر تمام شب مرا بیدار نگه داشت.» او پس از گفت‌وگوهایی که با ناشر خود داشت همچنین از بابت پتانسیل افرادی که ممکن است در هواپیما سرفه کنند و از آنجایی که این ویروس در ووهان چین شکل گرفته، به دلیل اطلاعات نادرست افراد به خاطر آسیایی-امریکایی بودن مورد حمله قرار گیرند، نگران شد.
 
پس از شش سال کار روی آخرین کتابش، یانگ راضی نبود که پس از لغو تورهایش بی‌کار بنشیند. در عوض طرح یک تور کاریکاتور دیجیتال را ریخت. او حالا هر روزی که قرار بود در تور حضور می‌داشت، یک کاریکاتور جدید در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند. یانگ می‌گوید: «رویکردم در برخورد با این مساله این بود که من هم مسئولیتی به عهده دارم. شاید فکر کردن به آن به نظر احمقانه بیاید –کشیدن کاریکاتور- اما این نقش من در جامعه است. من قرار است کتابم را تبلیغ کنم و با آدم‌ها در مورد اهمیت کتاب خواندن حرف بزنم. پس باید راهی برای انجام این کار پیدا کنم. این همان چیزی است که مرا از غرق شدن در بدبینی و اضطراب بازمی‌دارد.»
 
علاوه بر کمیک‌های روزانه، یانگ همچنین کتاب‌هایش را برای کتاب‌فروشی‌هایی که قرار بود در آنها برنامه داشته باشد امضا می‌کند.
 

اوایل هفته گذشته، رویدادهای نویسندگان کودک همچنان مخاطبان را به خود جلب می‌کرد و با وجود تعطیلی مدارس برای انجام ضدعفونی، داستان‌خوانی‌ها همچنان بلامانع بود. اما با گذشت روزها، این روند تغییر کرد. کتاب‌فروشی مستقل «کتاب‌ جادو است» در بروکلین پس از آنکه نویسندگان از پرواز با هواپیما خودداری کردند، دو رویداد داستان‌خوانی خود را لغو کرد. کتاب‌فروشی کاپرفیلد در پتالومای کالیفرنیا نیز داستان‌خوانی ۱۸ مارس خود با حضور دیوید لی میلر و استیون جی رابین را به تعویق انداخت.
 
بوکز اینک که ۱۰ شعبه در منطقه خلیج سانفرانسیسکو دارد، پس از ممنوعیت اجتماعات بیش از ۱۰۰ نفر، رویدادهای خود را لغو کرد. این کتابفروشی که قدیمی‌ترین در منطقه خلیج است سالانه ۲۰ نمایشگاه کتاب برگزار می‌کند اما مجبور شد فعلا یک هفته آینده را تعطیل کند و در عوض کاتالوگ‌های چاپی در اختیاز دانش‌آموزان قرار دهد.
 
اندی پرهام مدیر بوکز اینک می‌گوید: «فهرست لغو کردن نویسندگان همین‌طور در حال طولانی‌تر شدن است. ما هم مثل خیلی از فروشگاه‌ها تقویم رویدادهای بسیار فعالی داریم، به‌ویژه این وقت سال. تعداد زیادی از رویدادهای خوب‌مان لغو شده‌اند و ما دلیلش را کاملا درک می‌کنیم.»
 
پرهام بر این باور است که در هفته‌ها و ماه‌های آینده رویدادهای اسکایپی و آنلاین بیشتر و بیشتر محبوب می‌شوند و یانگ می‌گوید یکی از اتاق‌های خانه‌اش را تنها برای همین کار سر و سامان داده است. پرهام می‌گوید: «فکر می‌کنم ویروس کرونا دارد ما را مجبور می‌کند که خلاق باشیم و چیزی که به آن فکر می‌کنیم این است که چه کار کنیم که خرید از فروشگاه‌هایمان را برای مردم آسان‌تر کنیم.» این فروشگاه هزینه ارسال را برای خریداران آنلاین رایگان اعلام کرده و از زمان عرضه این پیشنهاد با استقبال فراوانی روبه‌رو شده است.
 
علاوه بر لغو رویدادهای ویژه کتابفروشی‌ها، بسیاری از جشنواره‌ها ازجمله جشنواره کتاب توسان، جشنواره کتاب لس‌انجلس‌تایمز، جشنواره کتاب ویرجینیا، جشنواره کتاب نوجوان نُوا و جشنواره کتاب نیواورلئان نیز به تعویق افتاده یا لغو شده‌اند.
 
بسیاری از متخصصان صنعت نشر درباره تاثیرات اقتصادی لغو رویدادها و جشنواره‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند، اما لارن دونوان، مدیر ارشد تبلیغات انتشارات اسکلاستیک می‌گوید: «سلامت مهم‌ترین چیز است. ما در مورد رویدادهایمان مورد به مورد تصمیم می‌گیریم و همیشه امنیت و سلامت کارکنان، نویسنده‌ها و مشتریان‌مان را در اولویت قرار می‌دهیم.»
 
الن اُه و ملانی کانکلین و برخی نویسندگان دیگر در شبکه‌های اجتماعی کتاب‌فروشی‌های مجازی راه‌اندازی کرد‌ه‌اند تا از کتاب‌فروشی‌های مستقل و نویسندگانی که برنامه‌هایشان لغو شده حمایت کنند.

 
کیت مسنر، نویسنده کتاب تازه انتشار یافته «جیک جیک» اغلب برنامه تور شلوغی دارد اما با بسته شدن اکثر مدارس، او در وب‌سایت خود صفحه جدیدی ایجاد کرد تا کودکان از خانه بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. مسنر از طریق شبکه‌های اجتماعی از نویسنده‌های دیگر نیز خواست که به او در تهیه آرشیو کمک کنند. حالا این صفحه شامل ده‌ها لینک و ویدیو از داستان‌خوانی نویسندگان متعدد است و هر روز نیز منابع جدید به آن اضافه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها