دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
نقش و تاثیر مطالعه برای صاحبان کسب‌و‌کار

مطالعه برای کارآفرینان نقش‌به‌سزایی در افزایش مهارت‌های آن‌ها برای مدیریت بهتر کسب و کارشان دارد؛ اما آن‌ها چطور می‌توانند فرصتی برای مطالعه در ترافیک روزانه کارهایشان پیدا کنند؟

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از تارنمای آنتروپرونور- تصور کنید که مدیر موسسه‌ای هستید که در راستای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی فعالیت می‌کند اما خودتان فرصتی برای مطالعه هیچ کتابی پیدا نکنید. این همان شرایطی است که در سال‌های گذشته هاگ مک‌گایر، بنیانگذار دو موسسه لیبری‌واکس و بوکس‌پرس با آن دست‌پنجه نرم می‌کرد. او همانند خیلی از ما مغلوب هجوم اطلاعات فناوری شده و کتاب‌های کاغذی مورد علاقه‌اش گوشه‌ای خاک می‌خوردند.

او بعد از گذشت مدتی فهمید که به میزان قابل توجهی فرصت آرامش و سکونی که با مطالعه یک کتاب برایش حاصل شده بود از دست داده، تمام مدت احساس خستگی می‌کند و برای تمرکز کردن روی هر زمینه‌ای از زندگی در حال جدال و تلاش است.

او به تدریج دریافت که نوع آهسته‌تر دریافت اطلاعات از طریق کتاب، علاج و درمان آن هجوم گسترده اطلاعات فشرده دیجیتالی است که زندگی‌اش را تحت تاثیر قرار داده است. «مطالعه کتاب دوباره به من فرصت بیشتری برای تامل و تفکر بخشید و تمرکز و خلاقیت فضای ذهنی‌ام را برای حل مشکلات کاری افزایش داد.»

 احتمالا از کارآفرینان بسیاری شنیده‌اید که توانایی حل مسئله برای راه‌اندازی یک تجارت بسیار مهم و حیاتی است و البته استراحت دادن به مغز و ذهن شلوغ هم به همان میزان تاثیرگذار است و این جاست که کتاب‌ها می‌توانند یاری‌بخش و مثمرثمر‌ باشند.

نتیجه تحقیقات بسیاری نیز نشان داده است که خواندن رمان عملکرد ذهن ما را در سطوح مختلفی بهبود می‌بخشد؛ احساس همدری و قدرت خیال را توسعه می‌دهد و نیز مهارت‌های تفکر خلاقانه را در ما تقویت می‌کند. ایلان ماسک، یکی از ده شخصیت تاثیرگذار جهان که به عنوان صاحب یکی از خلاقانه‌ترین ذهن‌های زمانه ما شناخته می‌شود در مصاحبه‌ای درباره رازهای موفقیتش به عنوان یک کارآفرین گفته بود که در دوران نوجوانی بیش از 10 ساعت از وقتش را با خواندن رمان‌های علمی‌ تخیلی سپری می‌کرده. به اعتقاد او در دنیای پرشتاب و در حال تغییر امروز، خلاقیت برای هر تجارتی برای ماندن در عرصه رقابت بسیار مهم و اساسی است.

مطالعه اگر نگوییم ساده‌ترین، بهترین راه برای تقویت تفکر خلاقانه و فرصتی برای رهایی از اطلاعات انبوه دیجیتالی است. با در نظر گرفتن این موضوع در ادامه سه راهکار برای یافتن زمانی برای مطالعه باکیفیت و گنجاندن مطالعه به عنوان بخشی از عادت‌های روزانه را ارائه می‌کنیم.
 
1: دور نگاه داشتن تلفن همراه از خود
شاید ساده به نظر برسد اما جدا شدن از تلفن همراه و لپ‌تاپ شخصی در عمل چندان ساده نیست. هر اطلاعات جدید مانند باز کردن و خواندن یک توئیت موجب نوعی اضطراب در فرد می‌شود و علاوه بر آن دستگاه‌های هوشمند به گونه‌ای اعتیادآورند. تریستان هریس، اخلاق‌شناس سابق بخش طراحی گوگل مدعی شد که بسیاری از محصولات فناوری طراحی شده‌اند تا اعتیادآور باشند و توجه‌ شما از زندگی منحرف کنند. به اعتقاد او فناوری باعث بدتر شدن وضع بشر شده که او از آن به تنزل انسانی یاد کرده است.

نیر ایل، مولف کتاب «معتاد» که درباره چگونگی ساخت محصولات اعتیادآور نوشته بود اخیرا کتابی منتشر کرده که تماما ضد و مخالف کتاب قبلی‌اش است. این کتاب راهنمایی است برای جدا کردن مردم از دستگاه‌های هوشمند که راهکارهایی همچون باز کردن تنها یک لپتاپ روی میز، سایلنت کردن گوشی یا به طور کامل دور نگاه داشتن آن‌ داخل یک کمد و یا اتاقی دیگر را ارائه داده است. زمانی که به طور دائم تلفن همراه خود را چک می‌کنید تمرکز کردن و غرق شدن در کتابی که می‌خوانید امری غیر ممکن است.

2: اگر زمان کافی ندارید در فواصل کوتاه کتاب بخوانید.
اگر به عنوان مدیرعامل شرکت احساس می‌کنید که وقت نمی‌کنید میان آن‌همه گرفتاری و شلوغی کتابی را ورق بزنید، این گفته ادم گرانت، استاد دانشگاه وارتون را به یاد بیاورید «مدیرانی که زمان کافی برای خواندن ندارند مدیرانی هستند که زمانی کافی برای یاد گرفتن ندارند.»

اگر موفق‌ترین کارآفرینان می‌توانند مطالعه کنند بنابراین شما هم می‌توانید. از هر فرصتی در طول روز در مسیر رفتن به سر کار و یا در صف انتظار برای مطالعه استفاده کنید. قبل از خواب به جای تماشای فیلم‌ چند صفحه کتاب بخوانید. خبرخوب آنکه نتیجه تحقیقاتی نیز نشان داده که مطالعه در وقفه و فاصله‌های کوتاه و محدود می‌تواند تاثیر ماندگارتری داشته باشد.

3: با دقت منابع مطالعه خود را انتخاب کنید
تردیدی نیست که لازم است چیزی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید. علاوه بر آن غرق شدن کامل در یک کتاب جذاب موثرتر از خواندن سریع ده‌ کتاب به طور همزمان است. فقط زمانی که جذب و مجذوب کتابی می‌شوید می‌توانید به آن حالت و وضعیتی برسید که آگاهی در بالاترین سطح خود قرار می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها