سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۲
چرا خواندن کتاب‌های الکترونیک خوب است؟

در سال‌های اخیر محبوبیت کتب الکترونیک افزایش یافته است. سرعت خرید، حمل آسان، قیمت کم، و دوستی با طبیعت تنها چند دلیل برای علاقه به آثار الترونیک است. در این مطلب به مزیت‌های آثار الکترونیک می‌پردازیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گودریدر، کتابخوانی یکی از هیجان‌انگیزترین فعالیت‌های جهان است و کتاب خوب خواننده را به سرزمین‌های دور می‌برد و اجازه می‌دهد دست از نگرانی‌هایش بردارد. از روابط انسانی و تاریخ به انسان‌ها می‌آموزد. خواندن انسان را باهوش‌تر می‌کند.
 
در سال‌های اخیر افراد زیادی از خواندن کتاب‌های چاپی دست برداشته‌اند و کتاب الکترونیک می‌خوانند. در این مطلب قصد داریم مزیت‌های کتاب‌های الکترونیک را بررسی کنیم:
 
گزینه‌های بیشتر:
هنگام خرید آثار چاپی دو گزینه دارید. یکی خرید از فروشگاه و دیگری جست‌وجو در میان فهرست و سفارش آنلاین است. این در حالی است که برای خرید آثار الکترونیک با فهرستی متنوع مواجه می‌شوید چون خیلی از آثار فقط به صورت الکترونیک وارد بازار کتاب می‌شوند.
 
دریافت سریع:
وقتی کتاب جدیدی را انتخاب کنید با لمس کردن بخشی از صفحه می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید و به راحتی ورقش بزنید. همین موضوع دلیل خوبی برای خواندن کتاب‌های الکترونیک است. با کتاب‌های سنتی باید به کتابفروشی بروید و کتاب موردعلاقه‌تان را انتخاب کنید. وقتی کتاب الکترونیک را می‌خرید می‌توانید فوراً دانلودش کنید و چند دقیقه بعد خواندنش را آغاز کنید.
 
قیمت کم:
قیمت کتاب‌های الکترونیک ارزان‌تر از کتاب‌های چاپی است زیرا هزینه خاصی صرف تولیدش نمی‌شود. وقتی نوشتن کتاب تمام می‌شود به راحتی به کتاب الکترونیک تبدیل می‌شود. بخش چاپ کتاب حذف می‌شود و ناشر دیگر نگران فراهم کردن کاغذ نیست.
 
مهربان با طبیعت:
متأسفانه روند تولید کتاب گران است. بار زیادی را به طبیعت هم تحمیل می‌کند. هزاران درخت هر ساله قطع می‌شوند تا مردم بتوانند از شکل سنتی کتابخوانی لذت ببرند. اگر دوست دارید از طبیعت مراقبت کنید بهتر است کتاب الکترونیک بخوانید. از آنجا که برای تولید کتاب الکترونیک نیازی به کاغذ نیست پس ضرری هم به طبیعت نمی‌رساند. کتاب را روی کامپوتر، تبلت، یا گوشی به راحتی می‌خوانید. به این روش هم کتاب می‌خوانید و هم از درختان مراقبت می‌کنید.
 
مزایا:
خرید کتاب الکترونیک مزایای خوبی دارد. یکی از مهم‌ترین مزایای خرید کتاب الکترونیک این است که گاهی تخفیف‌هایی برای خرید دیگر کتاب‌ها به شما تعلق می‌گیرد، یا اثر دیگری از همان نویسنده را هدیه می‌گیرید. از آنجا که تولید کتب چاپی زحمت زیادی دارد، احتمال هدیه دادن پایین است و سودی برای فروشنده ندارد.
 
یک تیر و چند نشان:
هنگام مسافرت احتمالاً دوست دارید با خود چند کتاب ببرید. کتاب‌ها گاهی فضای زیادی را اِشغال می‌کند. به همین دلیل گاهی چند کتاب را فراموش می‌کنید یا در خانه جا می‌گذارید. با داشتن کتابخوان الکترونیک می‌توانید کتاب‌های متعددی را با خود داشته باشید. بستگی به فضای دستگاه الکترونیک خود می‌توانید کتاب داشته باشید و این بدان معناست که می‌توانید هر بار صدها کتاب را با خود حمل کنید. دیگر نگران از دست دادن لذت ماجراجویی وگردش در میان کتاب‌ها نخواهید بود.
 
قابل‌جستجو بودن:
احتمالاً گاهی دوست دارید کتاب موردعلاقه خود را ورق بزنید و عبارتی که موقع خواندن نظرتان را جلب کرد بار دیگر بخوانید. ممکن است شخصیتی از کتاب حرفی زده باشد که دوست دارید بار دیگر به آن رجوع کنید. در روش سنتی این کار دشوار است. بین صدها صفحه را ورق بزنید تا شاید نقل‌قول محبوبتان را بیابید. کتاب‌های الکترونیک این امکان را به شما می‌دهند که کلمات و جملات را جست‌وجو کنید. پیدا کردن جمله محبوبتان فقط چند ثانیه طول می‌کشد.
 
کتابخوانی فعالیتی هیجان‌انگیز و خوب است. به افزایش هوش خواننده کمک می‌کند اما شاید وقت آن فرا رسیده که توجه خود را از کتاب‌های سنتی به سمت کتاب‌های الکترونیک ببریم. انجام این کار مزیت‌های زیادی برای خواننده و همچنین طبیعت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها