یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
کلایو کاسلر، نویسنده پرفروش رمان‌های ماجراجویی درگذشت

رمان‌نویس پرکار امریکایی با بیش از ۸۰ کتاب که گاهی در یک سال چهار کتاب منتشر می‌کرد، درگذشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین – کلایو کاسلر، نویسنده پرفروش امریکایی رمان‌های ماجراجویی ازجمله «صحرا» و داستان‌های پلیسی با درخشش «دیرک پیت» قهرمان داستان‌هایش، در ۸۸ سالگی درگذشت.
 
کاسلر، نویسنده بیش از ۸۰ کتاب، آثارش به بیش از ۴۰ زبان ترجمه و منتشر شده و بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه در سرتاسر جهان فروش داشته است. او ۱۷ بار متوالی در فهرست پرفروش‌های نیویورک‌تایمز قرار گرفت. دارایی او ۱۲۰ میلیون دلار تخمین زده شده است.
 
جَنت، همسر کاسلر روز چهارشنبه در توییر اعلام کرد این نویسنده روز دوشنبه از دنیا رفت. او نوشت: «با قلبی آکنده از اندوه این خبر غم‌انگیز را با شما در میان می‌گذارم که همسرم، کلایو، روز دوشنبه از دنیا رفت. می‌خواهم از همه شما طرفداران و دوستانش برای تمام حمایت‌ها تشکر کنم. او مهربان‌ترین مردی بود که تا به حال در عمرم دیدم. می‌دانم که ماجراجویی‌های او ادامه خواهد یافت.»
 
کاسلر در سال ۱۹۳۱ در ایالت ایلی‌نویز متولد شد و در طول جنگ کره در نیروی هوایی ایالات متحده خدمت کرد. پس از بازگشت او به آگهی‌نویسی و تبلیغات پرداخت و به عنوان تهیه‌کننده تبلیغات رادیو و تلویزیون برنده جایزه شد. او رمان‌نویسی را از سال ۱۹۶۵ آغاز کرد. اولین کتاب او، «گندکاری مدیترانه‌ای» با معرفی معروف‌ترین آفریده‌‌ او «دیرک پیت» یک مهندس دریایی، مامور دولت و ماجراجو همراه بود که در سال ۱۹۷۳ منتشر شد. پیت پس از آن در ۲۵ کتاب دیگر نیز حضور یافت. از دیگر قهرمانان داستان‌های کاسلر می‌توان به کارآگاه ایزاک بل، زن و شوهری در جست‌وجوی گنج به نام‌ سَم و رِمی فارگو، و مامور سابق سیا، جوآن کابریلو اشاره کرد.
 
او بارها لحظات خاص تاریخ و افسانه‌ها را دوباره مجسم کرده، مثلا اینکه آبراهام لینکن به‌جای اینکه ترور شود، ربوده می‌شود، یا به وجود آتلانتیس (جزیره خیالی اطلس) پرداخته. ماجراهای کاسلر عمدتا پیرامون رقابت قهرمان و ضدقهرمان و یافتن مکان‌های اسرارآمیز می‌گردد که با این کار زمینه را برای نویسندگان بعدی نظیر جمیز پترسون و دن براون فراهم کرده است.
 


در اوایل دهه ۲۰۰۰ کاسلر با درخواست ناشر امریکایی خود، سایمون اند شوستر برای همکاری با دیگر نویسنده‌ها موافقت کرد تا در طول سال به دفعات بیشتری کتاب منتشر کند. تنها در سال ۲۰۱۷ او چهار کتاب منتشر کرد. کاسلر در سال ۲۰۱۵ در مصاحبه‌ای در پاسخ به انتقادها درباره این اقدام گفت: «اصلا برایم مهم نیست. هرگز دیدگاه متظاهرانه‌ای نسبت به چیزی که می‌نویسم نداشتم. این یک شغل است. من خوانندگانم را سرگرم می‌کنم. صبح‌ها بیدار می‌شوم و شروع می‌کنم به تایپ کردن... می‌خواهم خواندن چیزی که می‌نویسم آسان باشد. عجیب و غریب نمی‌نویسم. دیالوگ‌های تر و تمیز، توضیحات کوتاه و وقایعِ زیاد را دوست دارم.»
 
کاسلر خود و عزیزانش را هم به رمان‌هایش وارد می‌کرد. نویسنده اغلب به عنوان شخصیتی کمک‌کننده ظاهر می‌شد که برخی اطلاعات و کمک‌های مورد نیاز را به قهرمان داستان ارائه می‌کرد.
 
کاسلر یک کاوشگر پر شور و شوق زیر آب با تشکیلات خود به نام «آژانس ملی زیر آبی و دریایی» که از روی نام آژانسی که «پیت» در آن کار می‌کرد گرفته شده بود، به کشف بیش از ۶۰ کشتی غرق‌شده کمک کرد. از کشفیات آنها می‌توان به «کارپتیا آر‌ام‌اس»، یکی از اولین کشتی‌هایی که به کمک بازماندگان تایتانیک رفت و «اچ‌ال هانلی»، اولین زیردریایی که در جنگ داخلی امریکا موفق به غرق کردن کشتی دشمن شد، اشاره کرد.
 
کاسلر که کلکسیونر ماشین و غواص هم بود تا زمان مرگ به نوشتن ادامه داد. او در سال ۲۰۱۵ در مصاحبه‌ای با پابلیشرز ویکلی، به پیشنهادها مبنی بر بازنشستگی‌اش خندید و گفت: «ابدا این کار را نمی‌کنم. شاید مرا پشت کامپیوتر پیدا کنند در حالی که تبدیل به یک مشت استخوان شده‌ام و تار عنکبوت بسته‌ام.»
 
پانزدهمین کتاب کاسلر از مجموعه «پرونده‌های اُرگن» که هنوز نامی ندارد قرار است سال جاری منتشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها