پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۸
اعلام نامزدهای نهایی جایزه فولیو 2020 / حضور آزاده معاونی در میان نامزدها

نامزدهای نهایی جایزه فولیو 2020 اعلام شدند. آزاده معاونی، نویسنده ایرانی‌الاصل با داستان «مهمان‌خانه برای بیوه‌های جوان» به همراه پنج نویسنده زن دیگر در فهرست نهایی جایزه فولیو قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، شش نویسنده زن به فهرست نهایی جایزه فولیو دست یافتند تا امسال بخت نویسندگان خانم برای برنده شدن در رقابت فولیو بیشتر باشد. پیش از این هیچ نویسنده زنی موفق به دریافت جایزه فولیو نشده است.
 
آزاده معاونی، نویسنده ایرانی با داستان «مهمان‌خانه بیوه‌های جوان« در فهرست نهایی جایزه فولیو امسال قرار گرفت. باید منتظر ماند و دید که معاونی موفق می‌شود جایزه فولیو را از آن خود کند یا مانند جایزه بیلی جیفورد داوران به حضورش در میان نویسندگان فهرست نهایی بسنده کنند و قافیه را به دیگر نویسندگان ببازد.
 
زادی اسمیت با داستان «اتحادیه عظیم»، «سرگیجه و تهوع» نوشته فیونا بنسون، «آرشیو کودکان گمشده» نوشته والریا لویزلی، «پیروزی» نوشته جیمز لاسدون، «مدرسه توپکا» نوشته بن لِرنر، «صورت فلکی» نوشته شینید گلیسون، «روی شن‌های کلیسا» نوشته لورا کامینگ دیگر نامزدهای حاضر در فهرست نهایی جایزه فولیو هستند.
 
پل فارلی، رئیس هیئت داوران جایزه فولیو درباره نامزدهای حاضر در فهرست نهایی گفت: «هر هشت کتاب حاضر در این فهرست درباره زمان کنونی نوشته شده‌اند و انعکاس‌دهنده نوینسدگان قدیمی و جدید است. آثاری که راه خود در طوفان پیدا می‌کنند و به شک و تردید اجازه بروز می‌دهند.»

جایزه ادبی فولیو تنها جایزه ادبی بریتانیا است که در آن شعر، داستان کوتاه، آثار غیرداستانی و رمان در یک گروه برای به دست آوردن جایزه رقابت می‌کنند. آثاری که به زبان انگلیسی در بریتانیا منتشر شده‌اند می‌توانند در این رقابت شرکت کنند و ملیت نویسنده اهمیتی ندارد.
 
جایزه فولیو با هدف برتری بر جایزه من بوکر در سال 2014 ایجاد شد. نویسندگانی چون مارگارت آتوود، زادی اسمیت، و جی. ام. کوئتزی از نویسندگانی هستند که در انتخاب نامزدها و برنده با جایزه فولیو همکاری می‌کنند. پیش از این نویسندگانی چون جورج ساندرز، آکیل شارما، و هشام مطر برنده جایزه فولیو شده‌اند. سال گذشته ریموند آنتروباس با مجموعه شعر «مقاومت» موفق به دریافت جایزه فولیو شد.
 
برنده جایزه فولیو 2020 در تاریخ 23 مارس در مراسمی در کتابخانه ملی بریتانیا اعلام می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها