یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲
راه‌اندازی جایزه جدید ۱۰۰ هزار دلاری برای زنان داستان‌نویس

جایزه کارول شیلدز تلاشی است برای دیده شدن نویسندگان زن با مبلغی که بسیار فراتر از بسیاری از جوایز کتاب است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از نیویورک‌تایمز - حدود هشت سال پیش، سوزان سوان، رمان‌نویس کانادایی در تحقیقات خود به مقایسه نویسندگان زن و مرد از لحاظ جوایز و پوشش ادبی پرداخت و از نتیجه‌ای که به آن رسید بهت‌زده شد. او در مصاحبه‌ای گفت: «فکر می‌کردم این گزارش قرار است نشان‌دهنده پیشرفت‌های خوشحال‌کننده‌ای باشد، اما در عوض منجر به خبرهای بدی شد.»
 
سوان گفت کتاب‌هایی که توسط زنان نوشته شده‌اند کمتر مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرند یا برنده جوایز برجسته ادبی می‌شوند. البته برخی از آن ارقام و آمارها در سال‌های اخیر تغییر کرده‌اند. «ویدا: زنان در هنرهای ادبی» گروهی که عدم توازن جنسیتی در نشریات مهم را ردیابی می‌کند، از دستاوردهای نویسندگان زن در سال ۲۰۱۸ خبر داد. نویسندگانی نظیر برناردین اواریستو، مارگارت آتوود، سوزان چوی و سارا ام. بروم سال گذشته چندین جایزه مهم کتاب را با خود به خانه بردند.
 
اما سوان با همکاری یکی از دوستان خود، جنیس زاوربنی که در صنعت نشر کتاب فعالیت دارد، سعی کرد تا زمین بازی را برای زنان و مردان برابر کند. نتیجه یک جایزه سالانه جدید به نام کارول شیلدز شد که از سال ۲۰۲۲ کار خود را آغاز می‌کند و ۱۵۰ هزار دلار کانادا را به اثر داستانی نوشته شده توسط یک زن یا فردی خارج از جنسیت که کتابش سال قبل منتشر شده باشد اهدا می‌کند.
 
مبلغ این جایزه به قدری است که جوایز ادبی نظیر بوکر (۵۰ هزار پوند، معادل حدود ۶۵ هزار دلار)، جایزه پولیتزر برای داستان (۱۵ هزار دلار) و جایزه کتاب ملی (۱۰ هزار دلار) را کوچک جلوه می‌دهد. جایزه نوبل ادبیات تنها استثناست که ارزش آن حدود یک میلیون دلار است.
 
سوان گفت: «می‌خواستیم مبلغ بالایی در نظر بگیریم که توجه مردم را جلب کند.» علاوه بر این جایزه بزرگ، چهار فینالیست هر کدام ۱۲۵۰۰ دلار کانادا دریافت خواهند کرد.
 
برندگان جوایز اغلب شاهد افزایش فروش کتاب خود هستند که سوان گفت این موضوع بخشی از هدف این جایزه است. او گفت:‌ «فکر می‌کنم این تغییر بزرگی در زندگی نویسندگان زن ایجاد خواهد کرد، زیرا باعث افزایش درآمد و شناخته‌شدن آنها خواهد شد.»
 
کتاب‌های منتشر شده به زبان انگلیسی در ایالات متحده و کانادا واجد شرایط برای شرکت در این جایزه هستند، ازجمله کتاب‌هایی که از اسپانیایی یا فرانسوی ترجمه شده‌اند. برنده و فینالیست‌ها از سوی هیات داوران انتخاب می‌شوند که شامل یک نویسنده از ایالات متحده، کانادا و یک کشور دیگر خواهد بود.
 
مشاوره نیز بخش مهم و کلیدی این جایزه است. از برنده خواسته می‌شود تا نویسنده دیگری را برای مشاوره و مربیگری انتخاب کند و در نویسندگی با او همکاری کند. سوان گفت: «به عنوان یک نویسنده جوان این وظیفه شماست که متوجه شوید می‌خواهید به جهانیان چه بگویید. اما یک فرد باتجربه‌تر با جدی گرفتن شما و تصدیق مهم بودن کاری که در حال انجام آن هستید می‌تواند در این راه به شما کمک کند.»
 
کارول شیلدز نویسنده‌ای پرکار بود که بیش از ۲۰ کتاب نوشت، ازجمله «خاطرات سنگ» که برنده جایزه پولیتزر شد. او در سال ۲۰۰۳ درگذشت. زاوربنی و سوان این جایزه را به این دلیل به نام او گذاشتند که او تابعیت دوگانه امریکا و کانادا را داشت و محوریت آثارش زندگی خانوادگی بود، چیزی که سوان معتقد است اغلب به اشتباه توسط منتقدین مرد بی‌اهمیت و سبک جلوه داده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها