سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
دولت انگلیس برنامه‌ای پسابرگزیت برای حقوق مولفین ندارد

انجمن نویسندگان در بیانیه‌ای عدم اجرای این قانون در انگلیس را موجب آینده‌ای مبهم در بازار کتاب عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از بوکسلر، انجمن نویسندگان بریتانیا از تصمیم دولت مبنی بر عدم اجرای قانون اتحادیه اروپا در مورد حقوق نویسندگان و ناشران انتقاد و اظهار تاسف کرد. انجمن نویسندگان در بیانیه‌ای عدم اجرای این قانون در انگلیس را موجب آینده‌ای مبهم در بازار کتاب عنوان کرد.
 
پارلمان اروپا در مارس سال گذشته دستورالعمل اتحادیه اروپا درباره حق چاپ را در بازار کتاب‌های الکترونیک تصویب کرده بود. این اتحادیه گفته بود در عصر دیجیتال قوانین کپی‌رایت کتاب‌های چاپی برای کتاب‌های الکترونیک نیز باید اجرا شود.
 
كریس اسکیدمور  وزیر آموزش و دپارتمان تجارت، انرژی و استراتژی صنعتی درباره برنامه‌ دولت بعد از برگزیت هیچ برنامه‌ای ارائه نکرده است. مهلت اجرای دستورالعمل مربوط به حقوق نویسندگان یا کپی‌رایت در اتحادیه اروپا 7 ژوئن 2021 است.
 
دولتی‌های انگلیس می‌گویند بعد از برگزیت ملزوم به اجرای قوانین اتحادیه اروپا نیستند ولی نویسندگان انگلیسی به عدم ارائه برنامه‌ مشابهی از سوی دولت برای حقوق نویسندگان شکایت دارند.
 
نیکولا سولومون مدیر اجرایی انجمن نویسندگان بریتانیا گفت که از این تصمیم دولت بسیار نا امید شده است و اعتقاد دارد که باید قوانین مشابهی برای نویسندگان بریتانیایی اجرا شود. وی به کنایه خطاب به دولت انگلیس گفت حالا در شرایطی هستیم که باید برای ماشین بازار کتاب این کشور دوباره چرخ را اختراع کنیم.
 
وی گفت: در زمانی که قانونی جامع در اتحادیه اروپا برای حقوق نویسندگان تدوین شده است چه نیازی به فکر کردن به قوانین مشابهی وجود دارد. هرچند هنوز مقامات دولتی برنامه‌های خود را برای بعد از برگزیت درباره بازار کتاب ارائه نکرده‌اند.
 
پارلمان اروپا مارس سال گذشته لایحه اصلاح قانون کپی رایت اینترنتی را به رای گذاشت و این لایحه با ۳۴۸ رای موافق در مقابل ۲۷۴ رای مخالف تصویب شد. براساس قوانین این اتحادیه اعضای آن موظفند تا سال ۲۰۲۱ این اصلاحات را در قوانین خود جای داده و اجرایی کنند.
 
این لایحه پیشنهادی گوگل و دیگر پلتفرم‌های اینترنتی را مجبور می‌کند که با امضای توافق‌نامه میان هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران حقوق مادی آنها به طور کامل پرداخت شود. کمیسیون اروپا می‌گوید هدف از اجرای این قوانین حفظ میراث فرهنگی و برقراری عدالت برای تولیدکنندگان هنر و محتوا است و شرکت‌های غول رسانه‌ای از جمله گوگل و یوتیوب را وادار خواهد کرد از حق مولف دفاع کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها