یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۰
ماری هیگینز، ملکه تعلیق در داستان از دنیا رفت

ماری هیگینز کلارک، نویسنده آثار پرفروش نیویورک‌تایمز، که در دنیای ادبیات به «ملکه تعلیق» معروف است، در سن 92 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از نیویورک‌تایمز، ماری هیگینز کلارک، نویسنده بیش از پنجاه رمان و آثاری که چندین دهه پرفروش بودند روز جمعه  سن 92 سالگی از دنیا رفت.
 
مرگ خانم نویسنده توسط کارول کلارک، دخترش، که نویسنده داستان‌های معمایی هم هست، تأیید شد.
 
خانم هیگینز کلارک که 100 میلیون نسخه از آثارش فقط در ایالات متحده به فروش رفته است تا روزهای پایانی عمرش هم در حال نوشتن بود و به گفته دخترش آخرین کتاب کلارک سه ماه پیش وارد بازار کتاب شد.
 
کلارک خوانندگان زیادی داشت که به آثارش علاقه زیادی داشتند؛ آثاری که یکی از پس از دیگری وارد بازار می‌شدند. در سال 1997 در مصاحبه با نیویورک‌تایمز گفته بود دوست دارد آثاری خلق کند که خواننده بتواند بگوید شخصیت این کتاب شبیه من است، شبیه دخترم است، و این اتفاق ممکن است برای من رخ دهد.
 
قهرمانان داستان‌هایش اغلب زنان بودند و شخصیت‌های شرور داستان مرد بودند. خودش گفته بود: «درباره انسان‌های شریفی می‌نویسم که در زندگی دچار مشکل شده‌اند.»
 
نیویورک‌تایمز در سال 1997 درباره خانم کلارک نوشت: «فرمول خانم کلارک برای داستان‌نویسی بسیار ساده است. زنی در خطر است و به تدریج خودش را نجات می‌دهد. الگویی تکراری و قابل‌پیش‌بینی اما جذاب زیرا خانم کلارک ذاتاً قصه‌گو است.»
 
این نوع روایت را خوانندگانش دوست داشتند. طرفدارانش به پیج فیسبوک کلارک سر می‌زدند و سوال‌هایشان را مطرح می‌کردند و از خانم نویسنده تشکر می‌کردند و خانم نویسنده هم از پروژه‌های جدیدش به آن‌ها می‌گفت.
 
کلارک در کتاب خاطراتش تحت عنوان «مزیت‌های آشپرخانه» خود را در سال‌های جوانی در عطش نوشتن توصیف کرده است. «می‌دانستم موفق می‌شوم اما نیاز به راهنمایی داشتم.» توصیه‌های لازم و مناسب را بالاخره در دانشگاه نیویورک پیدا کرد. استاد دانشگاه نیویورک به دانشجویانش گفت از موقعیت‌های مختلفی که تجربه کرده‌اند یا خوانده‌اند استفاده کنند.
 
عادت نداشت درباره موضوعات جنسی بنویسد و خودش تصمیم گرفته بود چنین نکند. در اولین رمان موفقش تحت عنوان «بچه‌ها کجا هستند؟»، که سه هزار دلار آن را فروخت، قصه مادر جوانی را می‌گوید که متهم به کشتن پسر و دخترش است، هویت خود را تغییر می‌دهد، دوباره ازدواج می‌کند، و زندگی جدیدی برای خود می‌سازد اما خانواده دومش هم ناگهان ناپدید می‌شوند.
 
خانم کلارک چند داستان هم با همکاری دخترش نوشته است. پنج کتاب با موضوع تعطیلات که شخصیت اصلی داستان‌های مادر را با شخصیت اصلی داستان‌های دختر در روایتی جدید و در کنار هم نشان می‌دهد.
 
ماری کلارک هیگینز در ماه دسامبر سال 1927 به دنیا آمد. وقتی 11 ساله بود پدرش، که مهاجری ایرلندی بود، از دنیا رفت و مادر ماری و سه خواهر و برادرش را تنها گذاشت. چند سال بعد برادرش را هم از دست داد. با هر فقدان مجبور شد سخت‌تر کار کند. برای کمک مالی به مادرش بعد از مدرسه کار می‌کرد. بعدها گفت کار کردن در یک مهمانخانه و شنیدن گفت‌وگوی افراد مختلف به او در نوشتن قصه‌هایش کمک کرد.
 
سایمون و شوستر ناشر اصلی آثار خانم کلارک بود. در سال 1988 بیشترین قراردادی که به یک نویسنده تعلق می‌گیرد امضا کرد و پس از آن خوشحال بود که دیگر لازم نیست کار کند و می‌تواند بر روی نوشتن تمرکز کند.
 
روز جمعه سیمون و شوستر در بیانیه‌ای اعلام کرد همه 56 کتاب خانم کلارک، که با «بچه‌ها کجا هستند» آغاز شد، جزء آثار پرفروش بوده‌اند. مایکل کوردا، ویراستار اصلی انتشارات سیمون و شوستر در این بیانیه گفت: «از سال 1975 تاکون با خانم کلارک همکاری کردم. در کل این دوره هیچ‌وقت با ماری دچار مشکل نشدم که به نظرم رکورد مهمی در ارتباط با یک نویسنده با ویراستارش است.»
 
دو کتاب از آثارش به اقتباسی سینمایی و چندین اثر به اقتباسی تلویزیونی تبدیل شدند. در بعضی از این آثار نقش کوچکی هم به عنوان بازیگر ایفا کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها