چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۴
«داوطلب» برنده کتاب سال جایزه کاستا شد

زندگینامه ویتولد پیلکی، جنگجوی لهستانی مقاومت که به اردوگاه آشویتس نفوذ کرده بود به عنوان برنده جایزه سال کاستا انتخاب شد. این هفتمین بار است که کتابی از بخش زندگینامه برنده جایزه سال کاستا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از آیریش تایمز ، اهدای جوایز «کاستا» ساعاتی پیش برگزار و برنده جایزه سال کاستا از میان منتخبین پنج بخش مختلف داستان، زندگینامه، رمان‌اولی‌ها، شعر، و کتاب کودک انتخاب شد.
 
«داوطلب: داستان واقعی قهرمان مقاومت که در آشویتز نفوذ کرد» نوشته جک فیروِدِر، خبرنگار سابق جنگ برنده بخش زندگینامه جایزه کاستا در سال 2020 موفق شد عنوان کتاب سال کاستا را به دست آورد و جایزه 30 هزار پوندی را با خود به خانه ببرد. کتابی درباره قهرمانان جنگ جهانی دوم که در گروه زیرزمینی لهستان فعالیت و تلاش می‌کردند تاریخ را تغییر دهند.
 
فیروِدِر جایزه خود را به دو فرزند پیلکی تقدیم کرد که در کودکی خبر اعدام شدن پدرشان را به عنوان دشمن دولت رژیم کمونیستی شنیده بودند. فیروِدِر گفت: «این دو در مدرسه نشسته بودند که اعلام کردند پدرشان به عنوان یک خیانتکار اعدام شده است. پنجاه سال بعد از این ماجرا هم خبر نداشتند پدرشان چه کار کرده است. باعث افتخار من است که در حرفه نویسندگی‌ام داستان این مرد را با شما به اشتراک گذاشتم.»
 
هیئت داوران هم اعلام کردند سالگرد آزادی کمپ آشویتس تأثیری بر روی تصمیمشان نداشته است: «همه ما احساس کردیم این کتاب به ارزش‌هایش پایبند است. در حال حاضر که همه دنیا پر از سخنرانی‌هایی حاکی از تنفر و خشم است و امیدوار بودیم این صدای دوستی شنیده شود و تا جایی که امکان دارد ادامه یابد.»
 
«انگلیس میانه» نوشته جاناتان کو به عنوان برگزیده بخش داستان معرفی شد. رمانی درباره تفرقه در میان چند خانواده در دوره برگزیت که داوران آن را «رمانی عالی برای این دوره» توصیفش کردند. «اعترافات فرنی لانگتون» نوشته سارا کولینز، وکیل سابق دادگستری برنده بخش داستان کتاب‌اولی شد. عاشقانه‌ای گوتیک درباره رابطه پیچیده خدمتکاری جامائیکایی و رئیس فرانسوی‌اش که در فرانسه‌یِ قرن نوزدهم رخ می‌دهد. «فِلِچه» نوشته ماری جان چان، شاعر و منتقد ادبی به عنوان برگزیده بخش شعر معرفی شد. کتابی که داوران آن را «ترکیبی زیبا از موضوعات شخصی و سیاسی» توصیف کردند. «آشا و روح پرنده»، اولین کتاب جاسبیندر بیلان به عنوان برگزیده بخش کتاب کودک معرفی شد. داستانی  جذاب که در هندوستان رخ می‌دهد. تاریخچه غنی خانواده نویسنده و همچنین ارتباط خوب بیلان با خانواده‌اش منبع الهامی برای نگارش «آشا و روح پرنده» شد.
 
داوران برای انتخاب برندگان جایزه در پنج بخش 701 کتاب را بررسی کردند. بن میلر، نویسنده، هیو کارشی، بازیگر، و آنکا رایس، مجری داوران امسال جایزه کتاب سال کاستا بودند.
 
جایزه کاستا بزرگداشتی برای کتاب‌های «لذت‌بخش» است و در پنج بخش داستان، زندگینامه، رمان اولی‌ها، شعر و کتاب کودک برگزار می‌شود و فقط نویسندگانی می‌توانند در آن شرکت کنند که اثر خود را به زبان انگلیسی نوشته و خود در بریتانیا یا ایرلند اقامت داشته باشند. یک ماه پس از انتخاب برگزیدگان هر بخش فقط یک کتاب به عنوان منتخب سال کاستا مشخص می‌شود.
 
این جایزه نخستین بار در سال 1971 و توسط شرکت زنجیره‌ای «وایت‌بِرِد» تاسیس شد و با نام جایزه کتاب «وایت‌بِرِد» شناخته می‌شد. در سال 2006 شرکت قهوه‌سازی «کاستا» مدیریت یکی از بهترین جوایز ادبی بریتانیا را به عهده گرفت. امسال چهل و هشتمین سال برگزاری این جایزه است.
 
جایزه کاستا به آثاری تعلق می‌گیرد که خواندن‌شان لذت‌بخش باشند و بتوانند این لذت را به خواننده منتقل کنند و صرف داشتن ارزش‌های ادبی نویسنده را به دریافت جایزه کاستا نائل نمی‌کند. برگزیدگان هر بخش پنج هزار پوند و برنده کتاب سال «کاستا» 30 هزار پوند دریافت می‌کند.
 
 انتخاب کتاب سال «کاستا» از سال 1985 به سنت‌های این جایزه ادبی اضافه شد و از زمان آغاز تاکنون دوازده بار آثاری در بخش رمان، پنج بار در بخش رمان‌ اولی‌، هفت بار در بخش زندگینامه، هشت بار در بخش شعر  و دو بار در بخش کتاب کودک توانسته‌اند برنده این جایزه شوند. سال گذشته کتاب «دختر مناسب» نوشته بارت وَن اِس از بخش زندگینامه به عنوان جایزه کتاب سال کاستا شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها