شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸
معماری منحصر به فرد کتاب‌خانه ملی قطر

قفسه‌ها در این کتابخانه طوری چیده شده‌اند که شکل و شمای استادیوم‌های ورزشی را القا می‌کند. فضاهای کافی نیز در بین قفسه‌ها برای مطالعه راحت کتاب در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از منتال فلوس، کشور قطر چندسالی است که کتابخانه ملی خود را در شهر دوحه تاسیس کرده است که دارای ساختمان منحصر به فردی است. این کتابخانه در اولین روزهای کار خود بیش از یک میلیون جلد کتاب دارد که قدمت بعضی از آنها به قرن پانزده میلادی برمی‌گردد.

از جمله کتاب‌های نایاب این کتابخانه نوشته‌های تاریخی اسلامی است که مربوط به اولین سال‌های ظهور اسلام در شبه جزیره عربستان می‌شود. این مجموعه نوشته‌های خطی در زیر زمین این کتابخانه با رعایت مسائل امنیتی نگهداری می‌شود.

طراحی ساختمان این کتابخانه را دفتر مهندسی متروپولیتن بر عهده داشته است. این ساختمان طوری ساخته شده است که بتوان به راحتی آسمان را مشاهده کرد. از ویژگی های این کتابخانه شبانه روزی بودن آن است که می توان در آن ستاره‌ها را مشاهده کرد.

قفسه‌ها در این کتابخانه طوری چیده شده‌اند که شکل و شمای استادیوم های ورزشی را القا می‌کند. فضاهای کافی نیز در بین قفسه‌ها برای مطالعه راحت کتاب در نظر گرفته شده است.

شرکت متروپولیتن (OMA) گفته است ساختمان کتابخانه ملی قطر با کاربرد دو منظوره ساخته شده است که مکانی مناسب برای اسکان کتاب‌ها و آدم‌هاست. در ساخت این ساختمان اصول محیط زیست رعایت شده است و افراد در آن احساس آرامش می‌کنند.






 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها