جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
زندگی در رنگها/ مصاحبه با کتاب‌فروش موفق پاکستانی

من از کودکی عاشق کتاب خواندن بودم و شاید همین علاقه مرا به اینجایی که هستم رساند. ولی باید بگویم افتتاح کتاب‌فروشی با اسم جالب و جدید به نام بانک کتاب در پیشاور موفقیت امروز من را رقم زد...

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با داشتن 200 هزار جلد کتاب با موضوعات مختلف و البته بیشتر با زبان انگلیسی کتاب‌فروشی سعید قریشی در ایالت سند پاکستان یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین کتاب‌فروشی‌ها در این کشور محسوب می‌شود. این کتاب‌فروشی در داخل یک سوپرمارکت بزرگ در این ایالت واقع شده است و هر روز هزاران نفر از آن بازدید می‌کنند. روزنامه داون پاکستان مصاحبه‌ای با آقای قریشی انجام داده است:

چگونه به اینجایی که هستید رسیدید؟
من از کودکی عاشق کتاب خواندن بودم و شاید همین علاقه مرا به اینجایی رساند که هستم. ولی باید بگویم افتتاح کتاب‌فروشی با اسم جالب و جدید به نام بانک کتاب در پیشاور موفقیت امروز من را رقم زد. در آن موقع همه فکر می‌کردند نام بانک برای کتاب‌فروشی مناسب نباشد ولی وقتی شما کتاب‌فروشی می‌زنید باید همه مراجع را داشته باشید. در سال 1964 این کتاب‌فروشی افتتاح شد و از آن موقع تحولات بسیاری در این عرصه را تجربه کردم که در دو کشور افغانستان و پاکستان شعبه‌های مختلفی را افتتاح کردم.

این روزها بازار کتاب دچار رکود بی سابقه‌ای شده است. این روند چه تاثیر منفی روی کار شما داشته است؟
هرچند در سطح جهان میزان فروش کتاب کاهش داشته است ولی در پاکستان و هند این مسئله صحت ندارد. در حقیقت در جنوب آسیا مردم بیشتر به کتاب روی آورده‌اند. اینجا مردم به دستگاه‌های کتاب خوان کم‌تر دسترسی دارند و شاید مجبور هستند کتاب‌های چاپی بخوانند. شاید کاهش تعرفه‌های گمرکی که دولت پاکستان برای واردات کتاب در نظر گرفته در فروش بالای ما در چند سال اخیر تاثیر داشته است. به هر حال با وجود کاهش فروش کتاب در سطح جهانی ما چنین روندی را نداریم.

بیشتر چه عناوینی در کتاب‌فروشی شما پیدا می شوند. آیا به نسخه‌های خاصی علاقه دارید؟
خیلی روی عناوین حساسیت نداریم. اینجا هر کتابی و هر نویسنده‌ای پیدا می‌شوند. از کتاب پرویز مشرف گرفته تا کتاب‌های موسیقی و توریسم اینجا وجود دارند. یکی از رموز موفقیت کتاب‌فروشی ما عرضه همه موضوعات با هر گرایشی است که در طول چند سال نتیجه خوبی هم گرفته‌ایم. برای سفارش کتاب‌ها خود و پسرانم به کشورهای مختلف سفر می‌کنیم و مستقیماً کتاب‌های جدید را مطالعه می‌کنیم. اگر خوب باشد برای کتاب‌فروشی هم می‌خریم. اول خودمان می‌خوانیم اگر مفید بود برای بقیه هم توصیه می‌کنیم. کتاب خواندن زندگی در رنگ‌هاست و همه رنگی برای هر سلیقه‌ای لازم است.

آیا این صحت دارد که شما شعبه‌ها یا دکه‌های کوچکی برای فروش کتاب‌های دست دوم در کشور احداث کرده‌اید؟
بله مردم پاکستان و هند خیلی استطاعت خرید کتاب‌های نو را ندارند و برای فروش بالا شعبه‌های مختلفی برای فروش این کتاب‌ها راه اندازی کرده ایم. شاید یکی از دلایل موفقیت کتاب‌فروشی ما هم در همین باشد. ما برای مردم فقیر از انگلیس و آمریکا کتاب دست دوم تهیه می‌کنیم.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها