ساپنا در حال حاضر 14 فروشگاه زنجیره‌ای عمده در سراسر هندوستان دارد که روی هم رفته 350 هزار متر مربع مکان فروشگاهی برای عرضه کتاب‌های درسی و غیر درسی به مردم هندوستان به کار گرفته است.
کتاب‌فروشی موفق چه خصوصیاتی باید داشته باشد
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از فایننشال اکسپرس در شهر بمبئی هندوستان از اواخر سالهای 1950 تا اوایل 1960 یک کارگر حمل کننده وسایل و بارهای مسافران در ایستگاه راه آهن اصل شهر به طور اتفاقی بارهای کتاب یک کتاب‌فروش را حمل می‌کند و با پیشنهاد صاحب کتاب‌فروشی برای او کار می‌کند.
 
بعد از مدتی او می‌تواند کتاب‌فروشی کوچکی در کنار خیابان باز کند که چند سال بعد نخستین شعبه بزرگترین کتاب‌فروشی حال حاضر هندوستان تاسیس می‌شود.
فروشگاه‌های زنجیره ای ساپنا که در هند به خانه های کتاب ساپنا شناخته می‌شود، از نام رستورانی الهام گرفته شده است که اولین بار پدربزرگ «نیجش شاه» موسس کتاب‌فروشی نخستین بار در آن غذا خورده است.
 
فروشگاه زنجیره‌ای ساپنا در هند خصوصیتی شبیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای بارنز اندنوبل در آمریکا دارد. در این فروشگاه‌ها تنها یک سری کتاب در قفسه‌ها چیده نمی‌شود بلکه سعی می‌شود کتاب‌فروشی به یک شغل پویا تبدیل شود.

در این کتاب‌فروشی‌ها هر نوع محصول فرهنگی بخواهید پیدا می‌شود. از آخرین فیلم‌های سینمایی تا لوح‌های فشرده آموزش زبان همه چیز به فرهنگ کتابخوانی کمک می‌کنند.

ساپنا در حال حاضر 14 فروشگاه زنجیره‌ای عمده در سراسر هندوستان دارد که روی هم رفته 350 هزار متر مربع مکان فروشگاهی برای عرضه کتاب‌های درسی و غیر درسی به مردم هندوستان به کار گرفته است.

 

نیجش شاه عضو ارشد سومین نسل از خانواده موسس ساپنا محسوب می‌شود که انبوه انتشارات در دنیای حاضر را نه تنها به نگاه تهدید نمی‌داند بلکه از آن فرصتی یاد می‌کند که می‌تواند موجب ارتقای تمدن و سطح سواد مردم شود و هر چه سطح سواد افزایش یابد گرایش مردم به کتاب نیز بیشتر می‌شود.

وی اعتقاد دارد اگربخواهیم یک کتاب‌فروشی را در دنیای دیجیتالی امروز سر پا نگه داریم باید از روش‌های سنتی فاصله بگیریم و به جای آن ترکیبی از قدیم و جدید در فروش استفاده کنیم.
 
تمام موفقیت‌های این فروشگاه در حالی است که گزارش‌های بسیاری از تعطیلی فروشگاه‌های خارجی در دهلی و شهرها مهم شنیده می‌شود.
فروشگاه‌های ساپنا در سال 1980 انتشارات خود را نیز افتتاح کردند و مهم‌ترین موفقیت آن‌ها شعار آموزش برای همه و بالا بردن سطح سواد مردم بود که شاید یکی از علل موفقیت آن‌ها محسوب می‌شود. به گفته نیجش شاه این انتشارات در کنار دانشگاه‌ها کتاب‌های مدارس را نیز تامین می‌کند.
 
همانطور که رئیس و نوه موسس انتشارات -فروشگاه ساپنا می‌گوید مهم‌ترین فاکتور موفقیت آن‌ها در زمان کنون وارد شدن به دو عرصه دیجیتالی و چاپ کتاب‌های سنتی است.
آن‌ها خودشان کتاب‌های چاپی را به کتاب‌های الکترونیک تبدیل می‌کنند و در کنار آن کتاب‌های صوتی نیز یکی از اولویت‌های کاری آن‌ها است.
کد مطلب : ۲۸۵۹۸۶
http://www.ibna.ir/vdcfctd0vw6dc1a.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما