پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
مشهورترین کتاب‌های داستان یا کوتاه‌ترین آنها

وقتی کتاب بزرگ و حجیم باشد فرد خواننده مجبور است روزها وقت خود را صرف آن کند. سایت لیست ورس لیستی از کوتاهترین کتاب‌های مشهور جهان تهیه کرده است...

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از لیستورس، یکی از کتابداران کتابخانه معروف اسکندریه در مصر می گفت: کتاب بزرگ مثل یک شیطان بزرگ است. به عبارت دیگر وقتی کتاب بزرگ و حجیم باشد فرد خواننده مجبور است روزها وقت خود را صرف آن کند. در سالهای اخیر اکثر کتاب‌های قطور و حجیم کمتر طرفدار دارند و معمولاً ناشران به خاطر همین حرف یا همین ضرب المثل ترجیح می دهند داستانها و قصه های کوتاه چاپ کنند. سایت لیست ورس لیستی از کوتاهترین کتاب‌های مشهور جهان تهیه کرده است:

پیرمرد و دریا / ارنست همینگوی
کتاب 110 صفحه ای پیرمرد و دریا نام رمان کوتاهی است از ارنست همینگوی، نویسنده سرشناس آمریکایی. این رمان در سال ۱۹۵۱ در کوبا نوشته شد و در ۱۹۵۲ به چاپ رسید. «پیرمرد و دریا» آخرین اثر مهم داستانی همینگوی بود که در دوره زندگی‌اش به چاپ رسید. این داستان، که یکی از مشهورترین آثار اوست، شرح تلاش‌های یک ماهیگیر پیر کوبایی است که در دل دریاهای دور برای بدام انداختن یک نیزه‌ماهی بسیار بزرگ با آن وارد مبارزهٔ مرگ و زندگی می‌گردد. نوشتن این کتاب یکی از دلایل عمده اهدای جایزه ادبی نوبل سال ۱۹۵۴ به ارنست همینگوی بوده‌است.
 
بیگانه / آلبرت کامو
این کتاب داستان یک مرد درونگرا به نام مرسو را تعریف می‌کند که مرتکب قتلی می‌شود و در سلول زندان در انتظار اعدام خویش است. داستان در دههٔ ۳۰ در الجزایر رخ می‌دهد. داستان به دو قسمت تقسیم می‌شود. در قسمت اول مرسو در مراسم تدفین مادرش شرکت می‌کند و در عین حال هیچ تأثر و احساس خاصی از خود نشان نمی‌دهد. داستان با ترسیم روزهای بعد از دید شخصیت اصلی داستان ادامه می‌یابد. مرسو به عنوان انسانی بدون هیچ اراده به پیشرفت در زندگی ترسیم می‌شود. او هیچ رابطهٔ احساسی بین خود و افراد دیگر برقرار نمی‌کند و در بی تفاوتی خود و پیامدهای حاصل از آن زندگی اش را سپری می‌کند. او از این که روزهایش را بدون تغییری در عادت‌های خود می‌گذراند خشنود است.
 
مزرعه حیوانات / جرج اورول
این رمان درباره گروهی از حیوانات است که انسان‌ها را از مزرعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند بیرون می‌کنند و خود ادارهٔ مزرعه را به دست می‌گیرند، ولی پس از مدتی این حکومت جدید به حکومتی خودکامه مشابه به قبلی تبدیل می‌شود.این رمان نمایهٔ برضد استبداد است. مزرعه حیوانات داستان انقلاب حیوانات علیه مالکین خوداست پس از پیروزی قوانینی تهیه می‌گردد.

همه سکوت در جبهه غرب / اریک ماریا ریمارکو
داستان نسل گمشده ای از پسرانی است که در جنگ جهانی اول تمام زندگی خود را خرج کرده اند. این داستان از زبان پل برمر گفته می‌شود که قبل از جنگ دچار مشکلات روان پریشی بوده است. قبل از جنگ این پسران با خواندن داستانهای هومر روحیه وطن پرستی بسیاری دارند ولی بعد از جنگ این روحیه به ذهنی آشفته و گم شده در میان مردم تبدیل می‌شود. تمام دوستان برمر در جنگ کشته شده اند و او در آینده هیچ دوستی برای ادامه زندگی ندارد. کتاب با این پیام تاثیرگذار به پایان می‌رسد که چیز جدیدی در غرب وجود ندارد. تمام صحنه های جنگ و کشتارهای مربوط به آن در چند خط خلاصه شده است تا بی ارزشی هدف آن را نشان دهد و نشان دهد سربازان برای هیچ می مردند.
 
شازده کوچولو / آنتون ساینت اکسپری
این داستان یکی از محبوبترین داستانهای کوتاه ادبیات کودکان محسوب می‌شود که معمولاً بزرگسالان نیز آن را دوست دارند و در حقیقت برای تمام سنین نوشته شده است. این کتاب با ساختاری ساده داستان شاهزاده ای را می‌گوید که در سیاره ای ناشناخته تک و تنها حکمرانی می‌کند ولی تصمیم می گیرد به زمین سفر کند که در این سفر با نوجوانان و کودکانی ملاقات می‌کند که هر کدام سرزمین خودشان را حکمرانی می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها