سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸
موج جدید استعفای اعضای آکادمی نوبل ادبیات

دو عضو کمیته نوبل ادبیات که پس از داستان رسوایی این جایزه برای نظارت بر اصلاح آن منصوب شده بودند، استعفای خود را اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین - دو عضو کمیته خارجی جایزه نوبل ادبیات که برای نظارت بر اصلاحات این جایزه‌ متضرر از رسوایی جنسی گماشته شده بودند، روز گذشته از سمت خود کناره‌گیری کردند؛ که یکی از آنها اعلام کرد دلیل این تصمیم این است که اِعمال تغییرات در فرهنگ این آکادمی سوئدی زیاد از حد طول کشیده است.
 
هیئت برجسته و اسرارآمیز آکادمی سوئدی که هر سال برنده نوبل ادبیات را انتخاب می‌کند، پس از رسوایی جنسی شوهر یکی از اعضای سابق که منجر به استعفای چندین عضو این آکادمی و به تعویق افتادن انتخاب برنده سال ۲۰۱۸ شد، مجبور به معرفی چند اقدام جدید شد. یکی از این اقدامات ایجاد تیمی خارج از آکادمی برای کمک به یافتن نامزدهای دریافت این جایزه بود.
 
بعد از اعلام اقدامات جدید و ادعایی مبنی بر اینکه جایزه ۹ میلیون کرونی از این به بعد کمتر به اروپایی‌ها تعلق خواهد گرفت، این آکادمی برای اهدای مدال سال ۲۰۱۹ به پیتر هاندکه، نویسنده اتریشی، مورد انتقاد قرار گرفت. انکار فجایع و نسل‌کشی مسلمانان توسط صرب‌ها در جریان جنگ یوگسلاوی سابق توسط هاندکه و شرکت او در مراسم تشییع جنازه اسلوبودان میلوسویچ، رئیس جمهور سابق صربستان، پیش از این به‌طور جدی در سطح بین‌المللی مورد انتقاد قرار گرفته بود.
 
کریستوفر لیاندوئر، نویسنده و عضو کمیته نوبل، روز دوشنبه در روزنامه سوئدی اسونسکا دگبلادت استعفای خود را اعلام کرد: «کارم را در کمیته نوبل ترک می‌کنم، چون نه صبر آن را دارم و نه وقتش را که منتظر شروع اِعمال تغییرات بمانم. آکادمی و من دیدگاه متفاوتی درباره زمان داریم، یک سال در زندگی من بسیار طولانی است و در زندگی آکادمی بسیار کوتاه.»
 
لیاندوئر گفت استعفایش ربطی به تصمیم آکادمی برای اعطای جایزه ۲۰۱۹ به هاندکه ندارد.
 
اما گان-بریت ساندستروم، روزنامه‌نگار ادبی، مجموعه‌ای از دلایل را برای جدایی خود از آکادمی سوئدی اعلام کرد که در آن میان اهدای جایزه به هاندکه نیز به چشم می‌خورد. او گفت از اینکه در اعطای جایزه سال ۲۰۱۸ به اولگا توکارچوک، نویسنده و شاعر لهستانی، سهیم بود خوشحال بود اما مخالف انتخاب هاندکه به عنوان برنده سال ۲۰۱۹ بود.
 
او نوشت: «انتخاب برنده جایزه سال ۲۰۱۹ صرفا انتخاب بدنه یک کار نبود، در داخل و خارج آکادمی این موضوع به عنوان دفاعی از این موضوع تعبیر شد که ادبیات ورای سیاست است. که این ایدئولوژی من نیست.»
 
آکادمی نوبل در بیانیه‌ای جدایی لیاندوئر و ساندستروم، از کمیته نوبل را تایید کرد که تا روز دوشنبه از چهار عضو آکادمی سوئدی و پنج عضو خارجی تشکیل شده بود.
 
این خبر دو هفته پس از ارسال سه نامه از سوی آندرس اولسون، رئیس کمیته نوبل در آکادمی سوئدی به اشخاص عمومی در کوزوو و بوسنی-هرزگوین که به اعطای این جایزه به هاندکه انتقاد کرده بودند، منتشر شد. اولسون در پاسخ به مهمت کراجا، رئیس آکادمی علوم و هنر در کوزوو نوشت: «واضح است که هاندکه به طرق مختلفی درک شده. جایزه نوبل به یک دستاورد تعلق می‌گیرد. وقتی جایزه به هاندکه تعلق گرفت هدف این است که آثار ادبی خارق‌العاده او مورد تقدیر قرار گیرد، نه شخص او... ما باید تلاش کنیم به رغم دیدگاه‌های متفاوت در مسائل مهم، به یکدیگر احترام بگذاریم.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها