پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۶
ایان ویلیامز برنده مهم‌ترین جایزه ادبی کانادا شد

ایان ویلیامز با داستان «بازتولید» برنده جایزه گیلر، که مهم‌ترین جایزه ادبی کانادا است، شد و موفق جایزه صد هزار دلاری را به خانه ببرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشرز ویکلی، ایان ویلیامز با اولین رمانش موفق به دریافت جایزه ادبی گیلر، که مهم‌ترین جایزه ادبی کانادا است، شد و جایزه صد هزار دلاری را از آن خود کرد. داستان رابطه دختر سیاهپوست کانادایی و مرد مسن کانادایی که صاحب فرزندی می‌شوند و چهل سال اتفاقات در این خانواده روایت می‌شود.
 
هیئت داوران کتاب را روایت هنرمندانه‌ای از اتفاقات غیرمنتظره خواند: «قصه‌هایی جذاب از آدم‌ها فارغ از نژاد، جنسیت، طبقه اجتماعی و جغرافیای زندگی‌شان در این کتاب به هم ربط پیدا می‌کنند.»
 
ویلیامز که شاعری شناخته‌شده است هنگام دریافت جایزه گفت: «همه چیز از عنوان «بازتولید» شروع شد. وقتی عنوان کتاب به ذهنم رسید کل داستان هم در ذهنم شروع شد.» داستان ویلیامز از لحاظ فرم و ساختار هم دارای نوآوری است و ویلیامز در سخنرانی‌اش گفت تلاش کرده است تا نشان دهد ژانر رمان چگونه می‌تواند خود را بازتولید کند.
 
ویلیامز از مارگارت آتوود، نویسنده 80 ساله کانادایی که در مراسم حضور داشت یاد کرد و خطاب به نویسنده «سرگذشت ندیمه» گفت: «آثارت از اولین کتاب‌هایی بود که در زندگی‌ام با پول خودم خریدم.»
 
علاوه بر این دیگر نویسندگان حاضر در نامزدهای نهایی در بخشی از مراسم درباره کتاب‌هایشان حرف زدند. «شهر مهاجر» نوشته دیوید بزموگزیس، «بازی شکار کوچک در کلاب محلی دوستداران بزدل تفنگ» نوشته مگان گیل کولز، «بی‌گناهان» نوشته مایکل کرامی، «شهروندان دوگانه» نوشته آلیکس اولین، «لامپدوسا» نوشته استیون پرایس از دیگر آثار حاضر در نامزدهای نهایی بودند.
 
دیوید دیوید بزموگزیس، مایکل کرامی، آلیکس اولین، و استیون پرایس در سال‌های گذشته نامزدی در مهم‌ترین جایزه ادبی کانادا را تجربه کرده‌اند.
 
دانا بیلی نرس، رندی بویاگادا، خوزه تئودورو، آمیناتا فورنا و الکساندر ساشا هِمون پنج نویسنده‌ای هستند که داوری جایزه گیلر را در سال جاری بر عهده داشتند.
 
جایزه گیلر با هدف بزرگداشت «برتری» در ادبیات کانادا در سال 1994 ایجاد شد. جک روبینویچ در سال 94 برای بزرگداشت یاد و خاطره همسر روزنامه‌نگارش «دوریس گیلر»، که یک سال قبل از آن از دنیا رفته بود، ایجاد کرد.
 
در جایزه گیلر 100 هزار دلار به بهترین داستان یا مجموعه کوتاه کانادایی، که به زبان انگلیسی نگاشته شده باشد، اهدا می‌شود و هر کدام از نامزدهای نهایی 10 هزار دلار دریافت می‌کنند.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها