یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴
قانون جدید کپی‌رایت اتحادیه اروپا به کتاب‌های چاپی بی‌توجه است

روی کافمن مدیر اجرایی مرکز شفافیت کپی‌رایت آمریکا اعتقاد دارد قانون جدید اتحادیه اروپا برای محافظت از حقوق مولفین در فضای مجازی کامل است ولی کمتر به کتاب‌ها توجه دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشینگ پرسپکتیو، ماه آوریل سال جاری میلادی اتحادیه اروپا قانونی جدید برای محافظت از حقوق مولفین یا همان کپی‌رایت تصویب کرد که طبق آن متون منتشر شده در فضای مجازی را نیز شامل می‌شد. بسیاری از ناشران از این قانون استقبال کردند. رودی وانچونبیک رئیس اتحادیه ناشران اروپایی از این قانون استقبال کرد و از نمایندگان اروپایی به خاطر تصویب این قانون تشکر کرد.
 
در این میان «روی کافمن» مدیر اجرایی مرکز شفافیت کپی‌رایت آمریکا اعتقاد دارد این قانون برای محافظت از حقوق مولفین در فضای مجازی کامل است ولی کمتر به کتاب‌ها توجه دارد. وی در گفتگویی درباره کم و کیف این قانون صحبت می‌کند:
 
هدف اصلی قانون جدید اتحادیه اروپا چیست؟
همانطور که در کلمات ثبت شده در قانون جدید اتحادیه اروپا آمده است هدف اصلی حمایت از متون منتشر شده در اینترنت است. در زمان کنون اروپایی‌ها احساس می‌کنند که زمان آن رسیده دولت‌های اروپایی برای عصر دیجیتال باید فکری بکنند.
 
کمی بیشتر درباره این قانون صحبت کنید. گفته بودید درباره کتاب‌ها کاستی‌هایی وجود دارد؟
بله در قانون جدید بندهایی به قانون قبلی اتحادیه اروپا درباره حفاظت از حقوق مولفین در فضای مجازی اضافه شده است ولی هنوز کاستی‌های قوانین قبلی در قانون جدید نیز دیده می‌شود. مثلاً اینکه مقدار سهم ناشر و نویسنده از فروش کتاب‌ها را مشخص نکرده است. به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا کمتر به کتاب‌های چاپی اهمیت می‌دهد.
 
یکی از تاکیدات اتحادیه اروپا فشار آوردن به شرکت‌های خدمات الکترونیک در قبال کاربرانشان است. این مسئله انتشار آزاد اطلاعات در اینترنت را محدود نخواهد کرد؟
نخیر به هیچ وجه. شما دقت داشته باشید که اتفاقاً این قانون جدید کپی‌رایت اتحادیه اروپا موجب تقویت و بالا بردن کیفیت مطالب و محتواهای منتشر شده در فضای اینترنت خواهد شد. چون در این قانون ذکر شده که شرکت‌ها موظف به نظارت به محتواهای منتشر شده از سوی کاربرانشان هستند. این مسئله به خصوص در مورد سایت‌های خبری صدق می‌کند. مسئله‌ای که بارها شاهد آن بودیم. اگر قوانین درستی وجود نداشته باشد به جای اخبار با کیفیت شاهد انتشار خبرهای بی‌کیفیت و حتی دروغی هستیم که این روزها در اینترنت به وفور یافت می‌شود. به نظر می‌رسد این قانون آغازگر راهی در دولت‌های اروپایی است که امیدوارم به بقیه نقاط جهان نیز تعمیم داده شود.
 
آینده را با وجود این قانون چگونه می‌بینید؟
قانون جدید اتحادیه اروپا در صورتی که از سوی کشورهای این اتحادیه به صورت محلی و ملی اجرا نشود ارزش خاصی نخواهد داشت. تمام کشورها باید قوانین ملی خود را به طور واحد درآورند تا حقوق مولفین به درستی اجرا شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها