شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
دقایقی با کتابفروشی سیار فرانسوی/ می‌خواستم به استقبال عاشقان کتاب بروم

ژاکوس کتابفروشی سیاری افتتاح کرده است که نامش را ادبیات واقعی نامگذاری کرده است و هر روز کارش سفر در میان روستاهای کشور فرانسه است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از  فورتیون، ژان ژاکوس مگل ناب 47 ساله اولین در ماه آوریل 2015 شغلش به عنوان مدیر هنری را رها کرده و به شغلی روی می‌آورد که خودش می‌گوید آرزوی دوران کودکی‌اش است.
 
 ژاکوس کتابفروشی سیاری افتتاح کرده است که نامش را ادبیات واقعی نامگذاری کرده است و هر روز کارش سفر در میان روستاهای کشور فرانسه است. او می‌گوید در کتابفروشی کوچکش حدود 3هزار جلد کتاب دارد که بیشتر آنها در حوزه ادبیات کودک هستند. ژاکوس درباره انگیزه‌اش برای راه اندازی این کتابفروشی سیار این بوده که نمی‌خواسته منتظر مشتری‌ها و علاقمندان به کتاب شود و خودش به استقبال آنها برود.
 
او می‌گوید در شغل قبلی‌اش هر روز منتظر مشتری‌ها برای معرفی آثار هنری می‌مانده ولی در این شغل دوست دارد به استقبال عاشقان کتاب برود. اینجا در کتابفروشی سیار که هر روز از یک روستا به روستای دیگر می‌رود میزبان کودکان بسیاری هستم که برای خواندن کتاب دقایقی اینجا می‌مانند و خیلی وقت‌ها راضی از اینجا بیرون می‌روند. همین مسئله من را خوشحال کرده است. همیشه دوست داشتم در زندگی بتوانم کودکان را خوشحال کنم.
 
 این کتابفروشی فرانسوی برای راه‌اندازی شغل جدیدش از شرکت فرانسوی واندرینگ هاوس کمک می‌گیرد و یکی از خانه‌های متحرک آنها را خریداری می‌کند ولی خودش داخل آن را مثل یک کتابفروشی طراحی می‌کند. حالا او روزها در این خانه متحرک کتاب می‌فروشد و شب‌ها نیز در آن استراحت می‌کند. او در چهار سال گذشته در بیش از 30 روستای شرق فرانسه و بیشتر شهرهای مالهوس، کولمار و استراسبورگ اقامت موقت داشته است. او می‌گوید تقریباً هر اقامتش بین دو هفته تا دو ماه ممکن است در یک روستا طول بکشد ولی بعضی از روستاها بیشتر علاقمند به کتاب هستند و مجبور است بیشتر در آنجا بماند.
 
به گفته ژاکوس بارها این کتابفروشی سیار از سوی فستیوال و نمایشگاه‌های کتاب محلی دعوت شده است که اتفاق مهمی در زندگی شخصی او محسوب می‌شود. وی می‌گوید خودش کتاب‌ها را بر اساس نویسندگان و ناشران انتخاب می‌کند و تا کتابی را دوست نداشته باشد به مردم نمی‌فروشد.





نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها