دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸
​نامزدهای نهایی جایزه گنکور معرفی شدند

هیئت داوری جایزه گنکور اسامی 4 نامزد نهایی برای دریافت این جایزه معتبر فرانسوی را معرفی کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از مجله لیورابدو-هیئت داوران جایزه گنکور امروز (27 اکتبر) در هتلی در پاریس گرد هم آمدند و با معرفی 4 نامزد مرحله سوم جایزه گنکور به انتخاب نهایی خود دست زدند.

برنده نهایی قرار است روز 4 نوامبر و طی مراسمی ویژه معرفی شود.

امسال مدیریت اعضای هیئت داوری را همانند سال‌های گذشته برنارد پیو بر عهده داشت و داوری رمان‌ها به عهده نویسنده‌هایی چون طاهر بن جلون، اریک امانوئل اشمیث، دیدیه دکوئن، پل کنستان، پاتریک رامبو، ویرجینیا دسپانته، فرانسوا شاندرناگور، فیلیپ کلودل و پیر آسولین بود.
 
اسامی چهار نامزد نهایی جایزه گنکور عبارتند از:
«سهم پسران» نوشته ژان لوک کوتلمان از انتشارات استوک
«همه مردان به یک شیوه زندگی نمی‌کنند» نوشته ژان پل دوبوا از انتشارات الیویه
«عطش» نوشته املی نوتوم از انتشارات آلبن میشل
«جهان خارجی» نوشته الیویه رولین نوشته از انتشارات گالیمار

فرانسوا شاندرناگور، از اعضای داوری جایزه گنکور درباره انتخاب چهار نامزد نهایی اشاره کرد «مفهوم گسترده‌ای برای ژانر رمان وجود دارد.»

منتقد مجله لیور ابدو معتقد است که تنها رمان حاضر در این فهرست رمان «همه مردان به یک شیوه زندگی نمی‌کنند» نوشته ژان پل دوبوا  است. سه رمان دیگر موجود در فهرست نهایی از مولفه‌های کامل یک رمان برخوردار نیستند. رمان املی نوتومب به مسیح پرداخته، رمان «سهم پسران» را نویسنده در توصیف زندگی پدربزرگش که یک داستان شخصی است نگاشته و «جهان خارجی» نیز به خاطرات سفر نویسنده‌اش پرداخته است.  
 
این در حالی است که سال گذشته رمان «تکه» نوشته فیلیپ لانسون به این بهانه که نمی‌توان آن را یک رمان نامید به فهرست نهایی جایزه گنکور 2017 راه نیافته و از سوی اعضای آکادمی کنار گذاشته شده بود.

جایزه گنکور با بیش از صد سال فعالیت اولین بار سال 1903 میلادی به طور رسمی راه‌اندازی شد و هر ساله یک رمان فرانسوی را به عنوان بهترین رمان سال معرفی می‌کند. هر نویسنده فقط یک بار برنده این جایزه می‌شود. با این حال، رومن گاری یک استثناء بود. او یک بار سال ۱۹۵۶ برای رمان «ریشه‌های آسمان» و یک بار نیز سال ۱۹۷۵ برای رمان «زندگی پیش رو» با نام مستعار امیل آژار برنده شد. 

این جایزه ارزش مادی چندانی ندارد و فقط مبلغ ۱۰ یورو به برنده نهایی اهدا می‌کند. مارسل پروست، آندره مالرو، سیمون دوبوار، طاهر بن جلون، لوران گوده، عتیق رحیمی، میشل ولبک و پاتریک مودیانو از برندگان این جایزه بوده‌اند.

سال گذشته نیکولا متیو برای رمان «فرزندانشان پس از آن‌ها» برنده جایزه گنکور سال 2918 شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها