جمعه ۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸
چرا هنوز کتاب چاپی محبوب‌تر است؟/دلایل مدیر اتحادیه کتابفروشان بریتانیا

گزارش‌ها از آخرین وضعیت بازار کتاب آمریکا حاکی از این است که با وجود علاقه و گرایش شدید برای خرید کتابخوان‌های الکترونیک هنوز سهم فروش کتاب‌های چاپی بسیار بیشتر است. یک مدیر اتحادیه کتابفروشان بریتانیا دلایل خاص خودش را برای این قضیه دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از سی ان بی سی، گزارش‌ها از آخرین وضعیت بازار کتاب آمریکا حاکی از این است که با وجود علاقه و گرایش شدید برای خرید کتابخوان‌های الکترونیک هنوز سهم فروش کتاب‌های چاپی بسیار بیشتر است.
 
طبق آخرین گزارش سالانه انجمن ناشران آمریکا (AAP) در سال 2019 ناشران آمریکایی 26 میلیارد دلار از راه فروش کتاب‌های چاپی درآمد داشتند درحالی که این رقم برای کتاب‌های الکترونیک تنها کمی بیش از 2میلیارد دلار بوده است. درحالی روزنامه‌ها و رسانه‌ها تبدیل به نسخه‌های الکترونیک می‌شوند که هنوز مردم دوست دارند کتاب‌ چاپ شده مطالعه کنند.
 
مریل هالز مدیر اجرایی اتحادیه کتابفروشان بریتانیا علت گرایش سال‌های اخیر مردم به کتاب‌های چاپی را تنها مورد ارزیابی می‌کند و اعتقاد دارد با وجود اینکه مدتی کتاب‌های الکترونیک بیشتر از انواع سنتی آن فروختند ولی دوباره مردم به سمت کتاب‌های چاپی گرایش پیدا کردند چون دوست دارند کتاب شخصی خودشان را داشته باشند. هالز می‌گوید درست است که هزینه و دسترسی کتاب‌های الکترونیک مزیت اصلی آنهاست و همین مسئله جذابیت مهمی محسوب می‌شود ولی در مورد کتاب به خصوص کتاب داستان و رمان موضوع فرق می‌کند.
 
این مدیر ارشد اتحادیه کتابفروشان بریتانیا اعتقاد دارد مردم حداقل برای دکوراسیون منزل‌شان هم که شده سعی می‌کنند کتاب‌های چاپی مورد علاقه خود را تهیه کنند و به نوعی با این کار سلیقه و گرایش خود را به دیگران نشان می‌دهند. شما وقتی به یک کتاب یا رمان عاشقانه یا هر نوع کتاب دیگری علاقمند هستید با کتاب الکترونیک نمی‌توانید این علاقه و ارتباط را با دیگران سهیم شوید.
 
هالز در ادامه افزود: مردم این روزها دوست دارند از جلد زیبای کتاب‌های مورد علاقه خود نیز لذت ببرند و در تزیین خانه‌ و اتاق‌های خود از کتاب‌ها استفاده کنند. من فکر می‌کنم این مسئله کم ارزشی نیست چون با کتاب الکترونیک نمی‌توان زیبایی کتاب‌های چاپی را نمایش داد. آنها تنها یک مشت حروف هستند که پشت یک دیوار شیشه‌ای به مردم اطلاعات منتقل می‌کنند و وقتی قرار است حس کتاب‌خوانی منتقل شود پای کتاب چاپ شده به میان می‌آید. مردم دوست دارند به بقیه نشان دهند که از چه کتاب‌هایی خوششان می‌آید.
 
بر اساس تحقیقات موسسه بین‌المللی نیلسن بیشتر ژانرهای محبوب طرفداران کتاب‌های چاپی شامل موضوعاتی مثل طبیعت، آشپزی و کتاب‌های کودک است. در تحقیقات این موسسه نکته جالبی دیده می‌شود. بیشتر طرفداران کتاب‌های چاپی در بریتانیا کمتر از 44 سال سن دارند درحالیکه 52درصد خریداران کتاب‌های الکترونیک بالای 45 سال سن دارند و در بازار کتاب آمریکا نیز آمارهای مشابه این دیده می‌شود. در سال 2017 طبق تحقیقات موسسه پیو 75درصد از جمعیت آمریکایی‌های بین 18 تا 29 سال گفتند که یک کتاب چاپی مطالعه کرده‌اند.
 
جکس توماس مدیر نمایشگاه کتاب لندن در اختتامیه نمایشگاه امسال کتاب در این شهر گفته بود جای نگرانی برای فروش کتاب‌ها نیست چون مردم همه انواع کتاب‌ها را می‌خوانند و نکته جالب اینجاست که مردم همیشه به داستان و کتاب نیاز دارند. وی گفت: به خاطر همین من اطمینان دارم که آینده بازار کتاب در اکثر کشورهای جهان بازاری با ثبات خواهد بود چون هرچه قدر هم تکنولوژی پیشرفت داشته باشد هنوز مردم و جوان‌ها دوست دارند کلمات چاپ شده را مطالعه کنند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    مقابسه کنید با مملکت ما.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها