یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۵
آیا لوسی اِلمان برنده بوکر امسال می‌شود؟

فردا برنده جایزه معتبر بوکر اعلام می‌شود و لوسی اِلمان یکی از بخت‌های دریافت بوکر 2019 است اما باید دید با توجه به حضور رقبای مهمی چون الیف شافاک و مارگارت آتوود می‌تواند جایزه 50 هزار پوندی را به دست آورد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از نیویورک‌تایمز، مجله «گاردین» در سال 2013 نوشت لوسی اِلمان «یکی از رازهای مهم دنیای ادبیات مدرن است.» حالا سال 2019 است و هشتمین رمان اِلمان تحت عنوان «اردک‌ها، نیوبری‌پورت» در کنار الیف شافاک، مارگارت آتوود، برناردین اواریستو و چیگوزی اوبیاما در میان نامزدهای نهایی جایزه معتبر من‌بوکر است.
 
البته نویسنده‌ انگلیسی، که در ایالات متحده به دنیا آمده است، با دنیای جوایز غریبه نیست و اولین کتابش تحت عنوان «دِسرهای شیرین» پیش از این برنده بهترین داستانِ گاردین شد. «دسرهای شیرین» وقتی وارد بازار کتاب شد که او در مجله ادبی تایمز درباره هنر مطلب می‌نوشت. کتاب داستان زندگی پیچیده دو خواهر است که پدرشان مورخ هنری اهل آکسفورد است.
 
«اردک‌ها؛ نیوبری‌پورت» هزار صفحه است، با تکنیک جریان سریال ذهن نوشته شده است و در واقع یک جمله بلند است که هزار صفحه به طول می‌انجامد. راوی داستان نامی ندارد و در اوهایو زندگی می‌کند. متأهل است و چهار فرزند دارد و قبلاً معلم کالج بوده است. دچار سرطان می‌شود، برای درمان کالج را رها می‌کند ، درمان می‌شود، و در دوره بازپروری به سر می‌برد. خود را مشغول آشپزی می‌کند.
 
در بخشی از داستان مادر این خانم توسط خواهرش از غرق شدن در دریاچه نیوبری‌پورت نجات پیدا می‌کند. مادر در دریاچه اردک‌ها را دنبال می‌کرد. داستان با موضوعی ساده شکل می‌گیرد اما در واقع مشکلات دنیا در ذهن راوی رژه می‌رود.
 
کل داستان در واقع در یک جمله نوشته شده است که با علایم نگارشی چون ویرگول و نقطه ویرگول به بخش‌های مختلف تقسیم می‌شود.
 
جالب اینجاست که بلومزبری، ناشر آثار اِلمان کتاب را رد کرد و نویسنده کتاب را در نشری کوچک به نام گالی بِگر در نورویچ منتشر کرد.
 
منتقدین معتقدند «اردک‌ها» در واقع آزمایشی تجربی است که با وجود خلاقانه بودن توانسته منظور خود را در یک مکان و فضای خاص به خواننده منتقل کند. بسیاری «اردک‌ها» را به دلیل طول رمان و تکنیک روایی جریان سیال ذهن با «اولیسِ» جیمز جویس مقایسه کردند. منتقدی دیگر می‌گوید از خواندن رمان لذت برده است اما به طور دقیق موضوع داستان را درک نکرده است و نمی‌تواند دقیقاً بگوید کتاب شاهکار یا مجموعه بدی از کلمات است! پابلیشرز ویکلی هم نوشت «اردک‌ها روایت تک‌نفره‌ای است که موضوعات دنیای معاصر ایالات متحده را بررسی می‌کند و بی‌شک خارق‌العاده است.»
 
در هر صورت فردا مراسم اعلام برنده جایزه معتبر بوکر برگزار می‌شود و با توجه به حاشیه‌هایی که ماه پیش پس از انتشار «وصیت‌ها» نوشته آتوود  به وجود آمد و خیلی از کتابفروشان به اشتباه «وصیت‌ها» را کتاب برگزیده بوکر امسال خواندند می‌توان امیدوارد بود که اِلمان یکی از بخت‌های اصلی دریافت جایزه 50 هزار پوندی است. البته اِلمان هچمنان در رقابت با چیگوزی اوبیاما و الیف شافاک راه سختی در پیش رو دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها