پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
همه چیز درباره پیتر هاندکه، برنده نوبل ادبیات 2019

دقایقی پیش برندگان نوبل ادبیات اعلام شدند و پیتر هاندکه، نویسنده اتریشی برنده نوبل ادبیات سال 2019 و اولگا توگارشوک، نویسنده لهستانی برنده جایزه نوبل ادبیات سال 2018 شدند. در این مطلب با پیتر هاندکه بیشتر آشنا می‌شویم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دقایقی پیش اعضای داوران آکادمی سوئدی نوبل پیتر هاندکه، نویسنده اتریشی را به عنوان برنده نوبل ادبیات سال 2019 معرفی کردند.
 
آکادمی سوئدی اعلام کرد که هاندکه با «آثار تأثیرگذارش و اصالت زبان‌شناسانه پیرامون و خاص بودن تجربه انسانی را به تصویر می‌کشد.»
 
انتخاب پیتر هاندکه به عنوان برنده نوبل ادبیات سال 2019 عجیب‌تر از انتخاب توگارچوک است. انتخاب نویسنده و نمایشنامه‌نویس اتریشی در حالی رخ داد که هیئت داوران هفته گذشته اعلام کردند دوست دارند از محوریت مردان و اروپایی‌ها در نوبل ادبیات بکاهند.
 
در شناسنامه کاری هاندکه رمان، مقاله، و نمایشنامه‌‌هایی چون «کاسپار» و «دشنام به تماشاچی» دیده‌ می‌شود. از سال 1990 تاکنون ساکن پاریس است و بیشتر از همه با کتاب «بر فراز دهکده‌ها» و البته رمان «تکرار» شناخته می‌شود.
 
هاندکه که از سمت مادر اسلوونیایی است و در سال 2006 در مجلس ختم مجرم جنگی صربستان، اسلوبودان میلوشویچ سخنرانی کرد. سخنرانی که سبب شد انتقادات شدیدی به نویسنده اتریشی بشود و حتی جایزه هاینریش هینه به دلیل مواضع سیاسی هاندکه را از نامزدی جایزه خط بزند. در سال 2014 هم برنده جایزه ایبسن شد که با اعتراضاتی در اسلو روبه‌رو شد.
 
جایزه نوبل ادبیات که به طور معمول سالیانه برگزیده خود را اعلام می‌کند در سال 2018 برگزار نشد زیرا آکادمی سوئدی اعلام کرد برندگان نوبل ادبیات به رسوایی اخلاقی، فساد مالی، و همچنین بی‌وفایی بعضی از اعضا به قوانین نوبل مبنی بر فاش نکردن نامزدهای جایزه به عموم متهم شد.
 
کازوئو ایشی‌گورو، باب دیلن، آلیس مونرو، اورهان پاموک، تونی موریسون، و گابریل گارسیا مارکز از برندگان پیشین جایزه نوبل ادبیات هستند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها