پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴
اولگا توگارچوک و پیتر هاندکه برندگان جایزه نوبل ادبیات شدند

اولگا توگارچوک و پیتر هاندکه به عنوان برندگان جایزه نوبل ادبیات سال 2018 و 2019 اعلام شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، برندگان جایزه نوبل ادبیات اعلام شدند و اولگا توگارچوک، نویسنده لهستانی و  پیتر هاندکه، نویسنده اتریشی موفق شدند نوبل ادبیات سال 2018 و 2019 را به دست آوردند. ساعت یک عصر به وقت استکهلم اعضای آکادمی سوئدی در حضور خبرنگاران حاضر شدند و برندگان را اعلام کردند.

آکادمی سوئدی اعلام کرد که توگارچوک برای «تخیل روایی که همراه با هیجان دایره‌المعارفی مرزها را در می‌نوردد و شکلی جدید از زندگی را نشان می‌دهد» و هاندکه با «آثار تأثیرگذارش و اصالت زبان‌شناسانه پیرامون و خاص بودن تجربه انسانی را به تصویر می‌کشد.»  به عنوان برنده نوبل ادبیات انتخاب شده‌اند.

جایزه نوبل ادبیات که به طور معمول سالیانه برگزیده خود را اعلام می‌کند در سال 2018 برگزار نشد زیرا آکادمی سوئدی اعلام کرد برندگان نوبل ادبیات به رسوایی اخلاقی، فساد مالی، و همچنین بی‌وفایی بعضی از اعضا به قوانین نوبل مبنی بر فاش نکردن نامزدهای جایزه به عموم متهم شد.
 
اهدای دو جایزه در یک سال بی‌سابقه نیست. قبلاً در سال 1917، 1966، و 1974 نوبل ادبیات به دو نفر اهدا شده است.
 
چند روز پیش هم آکادمی سوئدی اعلام کرد در انتخاب برندگان امسال اهمیت زیادی برای «گوناگونی» قائل هستند و مایل هستند فردی از گروه‌های اقلیت جامعه را انتخاب کنند.  علاوه بر این مایل هستند در جایزه امسال از تمرکز بر روی مردان و همچنین اروپاییی‌ها بکاهند. به همین دلیل خیلی‌ها پیش از اهدای جایزه اعتقاد داشتند ماریز کُنده از فرانسه، نگوگی وا تیونگو از کنیا، لاسلو کراسناهورکاییاز مجارستان، و‌ اولگا توگارچوک از لهستان برنده جایزه نوبل امسال هستند.
 
علاوه بر این داوران تمرکز زیادی بر نویسندگان اروپایی داشته‌اند. 102 از مجموعه 114 عدد جایزه به زبان‌های اروپایی اهدا شده است. از مجموعه 114 جایزه فقط 14 نویسنده زن موفق به دریافت نوبل ادبیات شدند.
 
تاکنون هیچ نویسنده آثار علمی-تخیلی برنده جایزه نوبل ادبیات نشده است و منتقدین این موضوع را هم یکی از ضعف‌های آکادمی سوئدی می‌دانند.

باب دیلن، آلیس مونرو، اورهان پاموک، تونی موریسون، و گابریل گارسیا مارکز از برندگان پیشین جایزه نوبل ادبیات هستند.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها