دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۹
نامزدهای نهایی جایزه گیلر اعلام شد / حذف مارگارت آتوود از مهم‌ترین جایزه ادبی کانادا

نامزدهای نهایی بیست و ششمین دوره از جایزه گیلر، که مهم‌ترین جایزه ادبی کانادا است، اعلام شد و شش نویسنده در فهرست نهایی قرار گرفتند و نام مارگارت آتوود در میان نامزدها به چشم نمی‌خورد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از کانادا نیوز، نامزدهای نهایی جایزه گیلر اعلام شد و نامی از مارگارت آتوود و آندره الکسیس که پیش از این برنده جایزه گیلر شده بودند به چشم نمی‌خورد. این در حالی است که آتوود در طی هفته‌های اخیر با داستان «وصیت‌ها» در فهرست پرفروش‌های کتابفروشی‌ها و مجلات مختلف قرار گرفت و نامش در فهرست نهایی جایزه معتبر من‌بوکر هم به چشم می‌خورد.
 
پیش از این مارگارت آتوود در سال 1996 با داستان «گریس دیگر» و آندره الکسیس با داستان «پانزده سگ» در سال 2015 برنده جایزه گیلر شده‌اند.
 
البته چهار نویسنده از شش نویسنده حاضر در فهرست نهایی پیش از این در میان فهرست اولیه یا نهایی گیلر قرار گرفته‌اند. دیوید دیوید بزموگزیس، مایکل کرامی، آلیکس اولین، و استیون پرایس در سال‌های گذشته نامزدی در مهم‌ترین جایزه ادبی کانادا را تجربه کرده‌اند.
 
دو نویسنده دیگر حاضر در فهرست نهایی یعنی مگان گیل کولز و ایان ویلیامز رمان‌اولی هستند و با اولین کتابشان افتخار حضور در میان نامزدهای نهایی گیلر را به دست آوردند.
 
فهرست اولیه نامزدهای جایزه گیلر به شرح زیر است:

«شهر مهاجر» نوشته دیوید بزموگزیس
«بازی شکار کوچک در کلاب محلی دوستداران بزدل تفنگ» نوشته مگان گیل کولز
«بی‌گناهان» نوشته مایکل کرامی
«شهروندان دوگانه» نوشته آلیکس اولین
«لامپدوسا» نوشته استیون پرایس
«بازتولید» نوشته ایان ویلیامز
 


 
دانا بیلی نرس، رندی بویاگادا، خوزه تئودورو، آمیناتا فورنا و الکساندر ساشا هِمون پنج نویسنده‌ای هستند که داوری جایزه گیلر را در سال جاری بر عهده دارند.
 
جایزه گیلر با هدف بزرگداشت «برتری» در ادبیات کانادا در سال 1994 ایجاد شد. جک روبینویچ در سال 94 برای بزرگداشت یاد و خاطره همسر روزنامه‌نگارش «دوریس گیلر»، که یک سال قبل از آن از دنیا رفته بود، ایجاد کرد.
 
در جایزه گیلر 100 هزار دلار به بهترین داستان یا مجموعه کوتاه کانادایی، که به زبان انگلیسی نگاشته شده باشد، اهدا می‌شود و هر کدام از نامزدهای نهایی 10 هزار دلار دریافت می‌کنند.
 
برنده جایزه گیلر 2019 در تاریخ هجدهم نوامبر اعلام می‌شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها