سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱
واکنش انجمن قلم آمریکا به ممنوعیت مطالعه کتاب در زندان‌های دولتی

انجمن قلم آمریکا در واکنش به اخبار و گزارش‌های منتشر شده درباره ممنوعیت مطالعه زندانیان آمریکایی خواستار اصلاح قوانین مربوط به دسترسی کتاب در زندان‌های دولتی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشرزویکلی، در پی اخبار منتشر شده در آمریکا مبنی بر ممنوعیت مطالعه کتاب برای زندانیان بسیاری از زندان‌های دولتی این کشور انجمن قلم آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اقدام مسئولان زندان را در جلوگیری از دسترسی زندانیان به کتاب محکوم کرد. این انجمن خطاب به دولت آمریکا خواستار اصلاح قوانین زندان‌ها شده است.
 
پیش از این گروه‌های حقوق بشری در آمریکا نیز علیه مقامات زندان‌های ایالتی اقامه دعوی کرده‌ بودند. آنها مسئولان زندان را به نقض حقوق زندانیان از دسترسی به کتاب‌ محکوم کردند.
 
جیمز تاگر مدیر بخش سیاست‌گذاری و تحقیق انجمن قلم آمریکا در این بیانیه گفته است در حال حاضر بیش از 2 میلیون زندانی در زندان‌های دولتی آمریکا از دسترسی به انواع کتاب‌ها محروم هستند.
 
در گزارش‌های متعددی اعلام شده بود که در زندان‌های مختلف این کشور به خصوص زندان ایالت آریزونا مسئولان زندان مانع مطالعه کتاب‌هایی می‌شوند که سیستم قضایی این کشور را زیر سوال می‌برد ولی حالا گستره این کتاب‌های ممنوعه ظاهراً افزایش یافته است.
 
بر اساس این گزارش مسئولان زندان ایالتی کانزاس لیستی از کتاب‌های ممنوعه تهیه کرده‌اند که بسیاری از این کتاب‌ها رمان و یا داستان‌های عامیانه هستند. در لیست ممنوعه این زندان از کتاب بازی تاج و تخت نوشته جرج مارتین گرفته تا رمان‌های جیمز پترسون و نیل گایمن دیده می‌شود.
 
انتشار این لیست توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی توئیتر موجب واکنش سازمان‌های حقوق بشری شده است. آنها اعتقاد دارند این رمان‌ها به کسی آسیب نمی‌رساند.
 
یک سازمان حقوق بشری در آمریکا در بیانیه‌ای به این اقدام مسئولان زندان اعتراض کرده و می‌گوید این عمل غیر قابل باور است. در لیست منتشر شده حدود 10هزار کتاب وجود دارد که مسئولان زندان بدون دلیل خاصی مطالعه آنها را برای زندانیان ممنوع کرده‌اند.
 
میشل دیلون حقوق‌دان و عضو سازمان حقوق بشر مدافع زندانیان آمریکا (HRDC) می‌گوید این لیست ممنوعه غیرقابل قبول است چون بسیاری از این کتاب‌ها، داستان‌های معمولی و عامیانه‌ای هستند که حتی در دبستان‌های آمریکا نیز وجود دارند.
 
دیلون طی بیانیه‌ای خطاب به مسئولان سیستم قضایی کشور آمریکا گفت: ممنوع کردن بعضی از کتاب‌های مروج خشونت و جرم کار منطقی است ولی لیست منتشر شده معنی خاصی ندارد. طبق آمارهای ارائه شده توسط سازمان‌های حقوق بشری بسیاری از زندان‌های ایالتی در آمریکا لیست‌‌های مشابهی از کتاب‌های ممنوعه دارند که هر کدام طبق سلیقه روسای زندان تهیه می‌شود.
 
گفته می‌شود در بعضی از زندان‌ها حتی مطالعه داستان‌های هری پاتر و مدرسه جادوگری نوشته جی.کی.رولینگ نیز ممنوع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها