پنجشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۱
گرائم گیبسون، نویسنده معروف کانادایی و همراه همیشگی مارگارت آتوود درگذشت

گرائم گیبسون، نویسنده و همراه دیرینه مارگارت آتوود در سن 85 سالگی از دنیا رفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، گرائم گیبسون، نویسنده کانادایی در سن 85 سالگی درگذشت. گیبسون و مارگارت آتوود نویسنده کانادایی از سال 1973 تاکنون با هم زندگی می‌کردند و گیبسون در مسافرت‌های مربوط به داستان جدید آتوود در کنارش بوده است.
 
چند ساعت پیش آتوود در بیانیه‌ای اعلام کرد که خانواده‌اش با از دست دادن گیبسون، پدر عزیزمان، پدربزرگ و همسر شوکه شده‌اند اما خوشحالیم همان‌طور که دوست داشت خیلی راحت از دنیا رفت و پیش از اینکه مغزش بیشتر دچار زوال شود از بین ما رفت.»
 
آتوود گفت هفته‌های آخر اوقات خوبی را با هم سپری کردند و زندگی پر از عشق و دوستی داشتند: «از زندگی پر از تعهد، اخلاق، و عشق او سپاسگزارم.»
 
آتوود هفته گذشته ادامه داستان «سرگذشت ندیمه» تحت عنوان «وصیت‌ها» را منتشر کرد اما رخدادهای مربوط به رونمایی و معرفی کتاب را به دلیل آنچه «بیماری غیرمنتظره خانواده» اعلام کرد لغو کرده بود. گیبسون از بیماری «زوال عقل» رنج می‌برد اما با آتوود به سفرهای مختلف می‌رفت. آتوود هم اوایل ماه جاری به مجله تایم گفته بود که «وصیت‌ها» را زمانی نوشت که پرستاری از گیبسون را به عهده داشت.
 
پنگوئن رندوم هاوسِ کانادا، ناشر آثار گیبسون او را نویسنده‌ای محبوب و متمایز و دوست نسل‌های مختلف نویسندگان کانادایی توصیف کرد: «تأثیر گیبسون بر زندگی نویسندگان این کشور عمیق و دور از دسترس است. برای میراث ارزشمندی که برای ما باقی گذاشت سپاسگزاریم، میراثی که به بار می‌نشیند و قدردان لحظاتی هستیم که با او کار کردیم: یک جنتلمن واقعی که رفتار بذله‌گویانه و فاخرش زندگی افرادی که او را می‌شناختند تحت تأثیر قرار داد.»
 
گیبسون آثار زیادی درباره پرندگان داشت و چندین رمان هم نوشته است. تخصصش پرنده‌شناسی بود و دوست داشت از حیات وحش بنویسد. علاوه بر این یکی از مؤسسین اتحادیه نویسندگان کانادا و رئیس پِن کانادا بود و جوایز متعددی چون جایزه هنر تورنتو و جایزه فستیوال «هاربورفرانت» را به دست آورده بود.
 
 یکی از خبرنگاران مدت‌ها قبل درباره گیبسون نوشت: «همه زن‌ها باید با مردی چون گرائم گیبسون ازدواج کنند.» آتوود در سال 2000 در توصیف گیبسون به گاردین گفته بود: «مردی که تراوش می‌کند، منفجر می‌شود، و از غرور می‌درخشد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها