سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۱
نامزدهای اولیه جایزه کتاب ملی آمریکا در بخش آثار ترجمه اعلام شد

هفتادمین دوره‌یِ جایزه کتاب ملی آمریکا فعالیت خود را از دیروز آغاز کرد تا در پنج روز متوالی نامزدهای اولیه جایزه کتاب ملی آمریکا در بخش ادبیات جوانان، شعر، داستان، آثار غیرداستانی، و ترجمه اعلام کند. دیروز نامزدهای بخش ادبیات جوانان اعلام شد و امروز ده کتاب به عنوان نامزدهای اولیه جایزه کتاب ملی آمریکا در بخش آثار ترجمه اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از نیویورکر، ده اثر به فهرست نامزدهای جایزه معتبر کتاب ملی آمریکا در بخش آثار ترجمه راه یافتند. این دومین دوره‌ای است که جایزه کتاب ملی آمریکا در بخش ترجمه برگزار می‌شود و شامل هفت رمان، دو کتاب خاطرات، و یک مجموعه مقاله است.
 
این دومین سالی است که اولگا توگارزوف در فهرست اولیه جایزه کتاب ملی در بخش ترجمه حضور دارد. سال گذشته نویسنده لهستانی با داستان «پروازها» در میان نامزدهای اولیه بخش ترجمه قرار گرفت و برنده جایزه بوکر بین‌المللی سال 2018 هم شد. توگارزوف امسال با داستان «استخوان‌های مردگان را شخم بزن» که توسط آنتونیا لیولد جونز به زبان انگلیسی ترجمه شد در این فهرست قرار دارد.
 
سال گذشته «مأمور سری» نوشته یوکو تاوادا و ترجمه مارگارت میتسوتانی از زبان ژاپنی به عنوان بهترین اثر ترجمه انتخاب شد. دو نویسنده ایرانی یعنی شهریار مندنی‌پور و نگار جوادی هم در فهرست اولیه جایزه کتاب ملی آمریکا در بخش ترجمه در سال 2018 قرار داشتند.
 
نامزدهای اولیه هفتادمین دوره از جایزه کتاب ملی آمریکا در بخش آثار ترجمه به شرح زیر است:

«جمع‌کننده باقیمانده روح» نوشته الیان بروم و ترجمه دیان ویتی
«متجاوزین فضا» نوشته نونا فرناندز و ترجمه ناتاشا ویمز
«اراده و وصیت» نوشته ویگدیس هورث و ترجمه شارلوت بارسلوند
«مرگ کار سختی است» نوشته خالد خلیفه و ترجمه لِری پرایس
«به خانه آمدن بارون ونکهایم» نوشته لازلو راسناهورکای
«زنی با پای برهنه» نوشته اسکولاستیک موکاسونگا و ترجمه جوردن استامپ
«پلیس حافظه» نوشته یوکو اوگاوا و ترجمه استفن سیندر
«عبور» نوشته پاتیم استاتوچی و ترجمه دیوید هکستون
«استخوان‌های مرده را شخم بزن» نوشته اولگا توگارزوف و ترجمه آنتونیا لیولد جونز
 

در مراسم اهدای جوایز امسال قرار است از ادموند وایت، نویسنده معروف 79 ساله برای خدمات ارزشمندش در دنیای ادبیات در طول پنجاه سال گذشته تقدیر به عمل آید. جایزه ادموند وایت توسط جان والترز، فیلم‌ساز و نویسنده در تاریخ بیستم نوامبر اهدا خواهد شد. پیش از این نویسندگانی چون تونی موریسون، فیلیپ راث، و رابرت کارو موفق به دریافت این مدال ارزشمند شده‌اند.
 
علاوه بر این قرار است از اورن جی. تیچز، رئیس اتحادیه کتابفروشان آمریکا برای خدمات ارزنده‌اش به جامعه ادبی تقدیر به عمل آید. تیچر برای حمایت و پشتیبانی از کتابفروشان مستقل در طول 30 سال کار حرفه‌ای مشهور است.
 
 در طول مدیریت تیچر در اتحادیه کتابفروشان از سال 2009 تا 2019 تعداد کتابفروشی‌های مستقل از 1651 به 2534 افزایش یافته است. پیش از این افرادی چون تری گراس، ریچارد رابینسون، چون گانز، و لارنس فرلینگتی این مدال و جایزه مالی ده هزار دلاری را دریافت کرده‌اند.
 
 
جایزه کتاب ملی در سال 1936 به دست انجمن کتاب‌فروشان آمریکا تاسیس شد اما در طول جنگ جهانی مجبور به توقف فعالیت خود شد و سپس از سال 1950 کار خود را از سر گرفت. پیش از جنگ جهانی نویسندگان غیرآمریکایی نیز واجد شرایط دریافت جایزه بودند اما پس از جنگ این جایزه به نویسندگان آمریکایی اختصاص یافت که کتاب خود را در سال برگزاری جایزه منتشر کرده باشند.
 برندگان این جایزه در هر چهار بخش علاوه بر دریافت نماد برنز، 10 هزار دلار به عنوان هدیه نقدی دریافت می‌کنند و به هر کدام از نامزدهای نهایی در بخش‌های داستانی، آثار غیرداستانی، ادبیات جوانان، ترجمه و شعر مدال برنز و هزار دلار هدیه داده می‌شود.
 
نامزدهای نهایی جایزه کتاب ملی آمریکا در پنج بخش در تاریخ هشتم اکتبر اعلام می‌شود و برندگان هر بخش در تاریخ بیستم نوامبر اعلام می‌شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها