دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸
کتابخانه هتلی در بریتانیا

در کتابخانه هتلی گلادستون در کشور ولز بریتانیا می‌توان اتاقی را اجاره و خوابی آرام را در میان انبوهی از کتاب تجربه کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از اکتوالیته- در روستایی کوچک در شمال منطقه ولز بریتانیا، کتابخانه‌ای با نام گلادستون و با ویژگی منحصر به فرد و ویژه‌ای وجود دارد که با 26 اتاق برای استراحت پذیرای بازدیدکنندگان از سراسر جهان است؛ به نحوی که مسافران و جهانگردان در خلال بازدید خود از این کتابخانه می‌توانند اتاقی را اجاره کرده و خوابی آرام را میان انبوهی از کتاب‌های گوناگون تجربه کنند.

ساختمان این کتابخانه که به واسطه معماری زیبا و طراحی داخلی شگفت‌انگیز آن بسیار مورد توجه است در سال 1985 ساخته شد. این کتابخانه نام خود را از ویلیام اوارت گلادستون، سیاستمدار بریتانیایی وام گرفته؛ فردی که مهم‌ترین نخست‌وزیر دوره ویکتوریا بود و سنگ بنای این ساختمان را با وسواس بسیار و با هدف ایجاد مکانی برای جمع‌آوری «کتاب‌هایی که خواننده‌ای ندارند و خوانندگانی که کتاب ندارند» بنیان نهاد. این کتابخانه از این لحاظ تنها نهادی در داخل بریتانیا است که به یک نخست‌وزیر اختصاص یافته است.

کتابخانه گلادستون از سال 1904 میلادی اتاق‌هایی برای استراحت در اختیار مسافران و یا خوانندگان کنجکاوی قرار داده که مایل هستند کمی از اوقات استراحتشان را میان قفسه‌های کتابخانه بگذرانند.

امی سامنر، مدیر بازاریابی این کتابخانه توضیح داد «بازدیدکنندگان ما از طیف‌های مختلف و متفاوتی هستند. در بین آن‌ها افرادی وجود دارند که می‌خواهند مطالعه کنند اما افراد بسیاری نیز هستند که تنها برای بازدید به این مکان سر می‌زنند. دانشجویان شیفته آرامش و سکوت سالن مطالعه آن هستند و مسافران نیز می‌توانند به استراحت در مکانی اندکی خاص و متفاوت بپردازند.»

قفسه‌های این کتابخانه 32 هزار کتاب را که از بین آن‌ها 6 هزار عنوان امضا و حاشیه‌نویسی ویلیام گلدستون را بر خود دارد در خود جای داده و  از آن‌جایی که سالن مطالعه این کتابخانه 22 ساعت بر روی بازدیدکنندگان باز است آن‌ها زمان کافی برای بازدید از همه بخش‌های  کتابخانه را در اختیار دارند و حتی می‌توانند ناهار خود را در همان سالن میل کنند.

 رویدادهای فرهنگی متعددی که برخی اوقات در کتابخانه برگزار می‌شود سکوت حاکم بر این مکان را در هم می‌شکند؛ از جمله فستیوال ادبی گلدفست که هرساله نویسندگان و خوانندگان بسیاری را در سالن‌های اصلی کتابخانه گرد هم می‌آورد.

اجاره یک شب اقامت در اتاق‌های این کتابخانه از 70 تا 120 پوند، با توجه به اندازه اتاق، امکانات و فصول مختلف متغیر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها