یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
چرا هنوز کتابفروشی‌ها نفس می‌کشند

آمارها نشان می‌دهد که آمازون و سایت‌های آنلاین فروش کتاب در حال نابود کردن آنها هستند ولی مسئله درباره تجربه کتاب‌های چاپ شده برای مخاطبان آنهاست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از بیگ مدیا، طبق آمارهای منتشر شده در سال 2017 فروشگاه کتاب آمازون تقریباً 312 میلیون کتاب چاپی فروخته است که به این آمار میلیون‌ها کتاب الکترونیک را نیز باید اضافه کنید. اگر تنها کتاب‌های چاپی را حساب کنید یعنی اینکه آمازون بیش از 854هزار کتاب در روز کتاب فروخته است و این یعنی اینکه هر ساعت 35هزار کتاب می‌فروشد.
 
حالا این آمار را کنار فروش کتاب‌های الکترونیک بگذارید که هیچ وقت تعداد آن به درستی اعلام نمی‌شود. هیچ رازی پشت این آمارها وجود ندارد. آمازون غول اکثر صنایع واسطه محسوب می‌شود که کتاب هم شامل آن است. ولی سوال اینجاست که چرا هنوز کتاب‌فروشی‌ها و خرده‌فروش‌های کتاب در کشورهای غربی و شرقی به کار خود ادامه می‌دهند.
 
سیندی داچ یکی از کتابفروشان شهر فونیکس ایالت آریزونا درباره ماندگاری کتابفروشی‌های فیزیکی در شهرهای مختلف آمریکا و دیگر کشورها می‌گوید: آمارها نشان می‌دهد که آمازون و سایت‌های آنلاین فروش کتاب در حال نابود کردن آنها هستند ولی مسئله درباره تجربه کتاب‌های چاپی برای مخاطبان آن است. هرچند وجود یک کتابفروشی در نزدیک محل شما ممکن است دسترسی به کتاب را از سایت‌های آنلاین هم ساده‌تر کند ولی تجربه نشان داده مردم بیشتر از خرید کتاب بیشتر به خاطر ارتباط با هم سلیقه‌های خود به این مکان‌ها می‌ آیند.
 
داچ می‌گوید گزارش سال گذشته موسسه بوک اسکن نشان می‌دهد بیش از 687 میلیون کتابفروشی فروخته شده است و این یعنی اینکه آمازون بیش از 45درصد بازار کتاب را در دست دارد ولی باز هم باید گفت سهم کتابفروشان سنتی همیشه سر جای خودش باقی خواهد ماند چون کتاب ها یک تجربه لمسی و حسی هستند. خریدار کتاب قبل از مطالعه می‌خواهد دستش را روی جلد کتاب بکشد و لذت ورق زدن آن را تجربه کند. حتی دانشمندان می‌گویند بوی کتاب‌های نو و کهنه تجربه‌ای به انسان می‌دهد که نمی‌توان آن را کنار گذاشت.
 
این کتابفروش اهل آریزونا درباره تجربه خودش از کتابفروشی در شهر فونیکس می‌گوید که اعتقاد دارد خانواده‌ها بیشتر از خرید کتاب دوست دارند فرزندان خود را به این مکان آورند تا با فرهنگ و ادبیات آشنا شوند و حس خوبی را تجربه کنند که خودشان آن را سال‌ها پیش تجربه کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها