دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
داستان جدید جان لوکاره، معمایی در دل برگزیت

داستان جدید جان لوکاره تحت عنوان «مأمور در حال دویدن در زمین»، که ماه آینده وارد بازار کتاب می‌شود، داستانی جنایی است که اختلافات در بریتانیا و شکاف بین بریتانیا و اروپا را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، با افزایش پیچیدگی‌های خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، رمان جدید جان لوکاره، استاد نگارش داستان‌های جاسوسی اهل بریتانیا تحت عنوان «مأمور در حال دویدن در زمین» ماه آینده منتشر می‌شود و داستانی در سال 2018 را روایت می‌کند که در آن بوریس جانسون وزیر امور خارجه است.
 
«مأمور در حال دویدن در زمین» داستان فردی 47 ساله به نام نَت را، که عضو سرویس جاسوسی مخفی انگلیسی یا ام آی 5 است، روایت می‌کند که درباره شغلش با دخترش صحبت می‌کند. دختر شغل پدر را دوست ندارد و تلاش می‌کند اشتباهات پدر را بیابد و این جاست که نَت می‌گوید انگلیس مادر همه دموکراسی‌ها است و از مسخره بودن برگزیت سخن می‌گوید.
 
ماری مونت، ویراستار ادبی لوکاره در انتشارات وایکینگ می‌گوید: «وقتی حرف از بوریس جانسون به میان می‌آید لوکاره سکوت نمی‌کند. موضوع این است که لوکاره در سراسر اروپا زندگی کرده است. مردی با تجربه او در جنگ سرد نمی‌تواند به جداسازی بریتانیا و اروپا بی‌تفاوت باشد. از این نظر کتاب به شدت احساسی است زیرا نگاهی به تاریخچه ارتباط عمیق اروپا و بریتانیا دارد. داستان به صورت مستقیم به موضوع برگزیت می‌پردازد و با هیچ‌کس تعارف ندارد.»
 
لوکاره مدت‌ها یکی از مخالفین سرسخت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است و جز نویسندگانی بود که نامه مخالفت با برگزیت را در ماه می امضا کردند. البته همیشه تأکید کرده است که داستان و شخصیت‌ها در داستانش از اولویت برخوردارند. البته در سال 2001 در مصاحبه‌ای گفته بود از اینکه باید خیلی تلاش کند داستانش برای مخاطب خواندنی و جذاب باشد عصبانی است.
 
در داستان «مأمور در حال دویدن در زمین» شخصیتی به نام اِد از دوستان نَت است که از برگزیت و ترامپ متنفر است و تلاش می‌کند ایده‌ال‌های خود را تحقق ببخشد.
 
مونت می‌گوید: «کتاب غم‌انگیز نیست زیرا لوکاره به جوانان باور دارد. باور زیادی به آدم‌های ایده‌الیست دارد بنابراین به نظر من این کتاب غم‌انگیز نیست. اطلاعات زیادی درباره انگیزه انسان‌ها دارد و ضعف‌های انسان را به خوبی می‌شناسد. این کتاب فقط ارزش سیاسی ندارد و دیدگاه او به انسان‌ها در این کتاب خیلی جذاب است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها