یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳
ریتا داو، برنده جایزه ۱۰۰هزار دلاری آکادمی شعر امریکا

ریتا داو، شاعر سیاهپوست امریکایی و برنده پیشین جایزه پولیتزر که تا کنون افتخارات زیادی کسب کرده، جایزه والاس استیونز را از سوی آکادمی شعر امریکا دریافت کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از واشنگتن‌پست - ریتا داو، ملک‌الشعرای سابق ایالات متحده، جایزه ۱۰۰هزار دلاری برای یک عمر دستاورد هنری آکادمی شعر امریکا را از آن خود کرد.
 
داو که افتخارات گذشته‌اش شامل جایزه پولیتزر می‌شود، برای مهارت چشمگیر و مسلّم در هنر شعر به عنوان برنده امسال جایزه والاس استیونز شناخته شد. این جایزه در سال ۱۹۹۴ تاسیس شده است. دریافت‌کنندگان جوایز با اکثریت آرا از سوی هیئت رئیسه آکادمی انتخاب می‌شوند. از برندگان پیشین این جایزه می‌توان به جان اشبری، یوسف کومانیاکا و ادرین ریچ اشاره کرد.
 
این جایزه همراه با چندین جایزه دیگر از سوی آکادمی شاعران امریکا، روز پنج‌شنبه به برندگان اهدا شد.
 
«بازشناخت» اثر کایل دارگن جایزه ۲۵ هزار دلاری لنور مارشال را برای کتاب شعر برجسته سال گذشته‌اش از آن خود کرد. «مرکز خرید» از ادیتی ماچادو که دومین کتاب شعر اوست جایزه پنج هزار دلاری جیمز لاگلین را کسب کرد. کمک‌هزینه آکادمی شاعران امریکایی شامل ۲۵ هزار دلار نیز به ایلیا کمینسکی اهدا شد. ترجمه ویل شات از فابیو پوسترلا، شاعر ایتالیایی جایزه ۲۵ هزار دلاری را برای او به ارمغان آورد. ست فرنک نیز برای شعر «افسانه سیاه» به عنوان آینده‌دارترین شاعر جوان برگزیده شد.
 
ریتا داو ده جلد کتاب شعر منتشر کرده ازجمله «توماس و بیولا» که جایزه پولیتزر برای شعر را برد، «در اتوبوس با رزا پارکز» که از سوی نیویورک‌تایمز به عنوان اثر برجسته سال انتخاب شد و در فهرست فینالیست‌های جایزه حلقه منتقدان کتاب ملی جای گرفت؛ و مجموعه اشعار ۱۹۷۴-۲۰۰۴ که برای جایزه کتاب ملی در میان فینالیست‌ها بود. داو علاوه بر شعر، یک رمان، یک مجموعه داستان کوتاه و مقالات بیشماری منتشر کرده است. او از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵ ملک‌الشعرای ایالات متحده بود و از ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ به عنوان رئیس آکادمی شاعران امریکا خدمت کرد.
 
از میان افتخارات بسیار او می‌توان به مدال ملی علوم انسانی و مدال ملی هنر اشاره کرد که به ترتیب توسط بیل کلینتون و باراک اوباما به او اهدا شد و او را تبدیل به تنها شاعری کرد که هر دوی این جوایز را دریافت کرده است. او عضو منتخب آکادمی امریکایی هنر و ادبیات و استاد انگلیسی دانشگاه ویرجینیاست.
 
الن بیس، رئیس آکادمی درباره داو گفت: «عمق بینش ریتا داو خیره‌کننده است. او درون روابط پیچیده ما را می‌بینید و حقایق را با دقتی شگفت‌آور بیان می‌کند. او ما را به خودمان تحویل می‌دهد. اشعار او با استعداد تخصصی و موسیقی لطیف ما را با زیبایی و وحشی‌گری، بی‌گناهی و ویرانی به آتش می‌کشد.»
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها