جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲
باراک اوباما: موهبت بزرگی است که در هوایی نفس کشیدیم که تونی موریسون تنفس می‌کرد

تونی موریسون، نویسنده سیاه‌پوست آمریکایی روز دوشنبه از دنیا رفت و مرگش ناراحتی بزرگی در میان طرفداران ادبیات و نویسندگان ایجاد کرد. باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق امریکا و اَپرا وینفری، چهره مشهور تلویزیونی از جمله افرادی هستند که به مرگ نویسنده‌ برنده نوبل ادبیات واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از نیویورک‌تایمز، سیل ادای احترام افراد مشهور پس از فوت تونی موریسون، نویسنده‌ برنده‌یِ جایزه‌ نوبل و پولیتزر در سن 88 سالگی به سمت مجلات معتبر روانه شد و خیلی‌های دیگر در صفحات اجتماعی خود ناراحتی خود را از دست دادن تونی موریسون ابراز کردند.
 
تونی موریسون با نگارش آثاری چون «دلبند»، «آبی‌ترین چشم»، و «آواز سلیمان» به فرهنگ و ادبیات ایالات متحده بار دیگر شکل داد و به نقل از دوایت کارمر، منتقد نیویورک‌تایمز «تخیل آمریکایی‌ها را به حدی گسترش داد که خودمان هنوز به صورت کامل درکش نکرده‌ایم.»
 
خیلی از سلبریتی‌ها و سیاستمداران هم از او به خاطر دارا بودن وجدانی بیدار تمجید کردند. باراک اوباما در صفحه شخصی‌اش نوشت: «تونی موریسون گنجی ملی، و قصه‌گویی قهار بود وشخصیتش به اندازه داستان‌هایش جذاب بود. نوشته‌هایش چالشی زیبا و معنادار برای وجدان و تخیل اخلاقی‌مان بود. موهبت بزرگی است که در هوایی نفس کشیدیم که تونی موریسون تنفس می‌کرد؛ حتی برای مدتی کوتاه.»
 
اُپرا وینفری، که در اقتباس سینمایی «دلبند» نقش اصلی را ایفا کرده است هم در صفحه فیسبوکش نوشت: «او وجدان ما بود. پیامبرمان، راستگوی ما.»
 
بیل کلینتون، رئیس‌جمهور سایق آمریکا هم در صفحه شخصی خود نوشت: «تونی موریسون شهروندی والا بود. کلماتش روح ما را جلا می‌داد و وادارمان می‌کرد با بی‌عدالتی‌های کوچک یا بزرگ روبه‌رو شویم. خیلی خوشبختیم که چنین هدیه‌ای به ما داد. هیلاری و من از مهربانی او و حضورش در کنار ما سپاسگزاریم.»
 
رکسانا گی هم نوشت: «فقدان وحشتناکی برای دنیای کلمات و درک ما از قدرت، رواج همدردی، و قصه‌گویی فاخر است. آثارش برای همه کسانی که افتخار خواندنش را داشتند هدیه‌ای بزرگ است.»
 
تونی موریسون که پنج دهه روایتگر قصه و روایات آفریقایی‌ها در جهان ادبیات بود در سن 88 سالگی از دنیا رفت. طی پنج دهه گذشته موریسون در عمل اثبات کرده است که هم نیاز و هم هدیه نوع بشر است و انسان‌ها برای به دست آوردن آگاهی فرهنگی به او نیاز دارند. «آبی‌ترین چشم»، نخستين کتاب خانم موریسون طبیعت ادبیات آمریکا را تغییر داد و در پی آن رمان‌ها، آثار غیرداستانی، و حتی نمایشنامه‌ها و کتاب‌های کودک زیادی منتشر شد که برای خانم نویسنده جایزه نوبل ادبیات، جایزه پولیتزر، و همچنین مدال آزادی بنیاد ریاست‌جمهوری را به ارمغان آورد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها