شنبه ۱ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸
چرا گوگل یک انتشارات علمی را خواهد خرید؟

بر اساس یافته‌ها و شواهد مشاهده شده در طول یک دهه گذشته و موفقیت آمازون در کتابفروشی و دیگر بخش‌های محتوایی به نظر می‌رسد گوگل درصدد پیمودن همان راهی است که آمازون رفته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از بوکسلر، شاید این خبر کمی عجیب باشد که یک شرکت تکنولوژی بخواهد یک انتشارات علمی و دانشگاهی را خریداری کند ولی در مورد گوگل پاسخ کمی ساده است و آن هم در آمازون خلاصه می‌شود.
 
بر اساس یافته‌ها و شواهد مشاهده شده در طول یک دهه گذشته و موفقیت آمازون در کتابفروشی و دیگر بخش‌های محتوایی به نظر می‌رسد گوگل درصدد پیمودن همان راهی است که آمازون رفته است.
 
انتشارات بریتانیایی پیرسون تقریباً بزرگترین ناشر کتاب‌های آموزشی در جهان است که می‌توان منبع محتوایی خوبی برای مسئولان گوگل باشد تا پروژه‌های آموزشی خود را تقویت کنند.
 
به عبارتی این تصور وجود دارد که تکنولوژی همان علم است ولی شرکت‌های تکنولوژی برتر مثل اپل، مایکروسافت و ... همگی با منابع علمی مختلفی در ارتباط هستند و همیشه بر این ارتباط اصرار می‌کنند.
 
گوگل پیش از این پروژه‌های علمی آموزشی بسیاری با انتشارات بریتانیایی پیرسون انجام داده است که از نمونه آنها می‌توان به پروژه سال 2016 گوگل برای آموزش واقعیت مجازی به کاربران و دانشجویان آمریکایی اشاره کرد.
 
به نظر می‌رسد قدم بعدی گوگل در ارتباط با پیرسون خرید این انتشارات باشد چون آینده متعلق به علوم و دانش روز است و گوگل می‌داند که ارتباط با متخصصان از طریق انتشارات پیرسون ساد‌ه‌تر خواهد بود. تجربه مسئولان پیرسون برای آینده گوگل بسیار حیاتی خواهد بود چون آنها برای ماندن در بازار تجارت تکنولوژی نیاز به منابع علمی قوی دارند.
 
گوگل با داشتن تجربه سال‌های گذشته همکاری با شرکت‌ها و انتشارات آموزشی به این نتیجه رسیده است که دسترسی به منابع علمی آموزشی تنها از طریق انتشارات معتبر آموزشی امکان پذیر است و سیستم مدیریت آموزش پیرسون یکی از قوی‌ترین ها در جهان محسوب می‌شود.
 
البته شرکت‌ها و دولت‌های اروپایی و آمریکایی درصدد ایجاد فضای اطلاعات آموزشی باز (OER) در کشورهای خود است. در اروپا پروژه‌ای موسوم به طرح اس درصدد ارائه اطلاعات علمی رایگان به کاربران فضای مجازی است ولی با این وجود نیز نمی‌توان به کیفیت علمی مطالب موجود در فضای مجازی اطمینان داشت و در حقیقت گوگل می‌خواهد از طریق ناشران تخصصی مثل پیرسون از کیفیت مطالب علمی اطلاع حاصل کند.
 
حجم گسترده اطلاعات و داده های علمی در سایت‌های مجازی هرچند برای موسسات و سازمان‌های آموزشی در کاهش هزینه‌های مربوط به استخدام متخصصان و اساتید، ایده آل خواهد بود ولی نباید فراموش کرد که گوگل می‌داند از میان این حجم اطلاعات باید انواع ارزشمند آن را جدا کند و به کاربرانش بفروشد. پیرسون اولین انتخاب برای این منظور خواهد بود.
 
بر اساس آمارهای موجود احتمال می‌رود در سال‌های آینده نزدیک به پنج تریلیون عکس، دو میلیارد وب‌سایت و هفت میلیارد تلفن همراه اطلاعات علمی در اختیار کاربران فضای مجازی قرار بدهند ولی گوگل می‌خواهد از میان این همه، اطلاعات علمی با ارزش آن را جدا کند و تجارت با کیفیت خود را راه بیندازد و این تجارت تنها با وجود متخصصانی مثل پیرسون امکان‌پذیر خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها