جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹
جولیان بارنز برنده جایزه فرانسوی شد

رمان «فقط یک داستان» نوشته جولیان بارنز، نویسنده و منتقد انگلیسی، برنده دومین دوره جایزه فرانسوی ژان دورمسون 2019 شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از اکتوالیته، جولیان بارنز برای رمان «فقط یک داستان»  که  توسط  ژان پیر اوستین به فرانسه ترجمه شده بود موفق شد جایزه فرانسوی ژان دورمسون سال 2019 را از آن خود کند.

جولین بارنز در آخرین رمانش داستان یک رابطه عاشقانه خارج از سنت‌های رایج اجتماعی و نامتعارف بین پل 19 ساله و سوزان 48 ساله و و مادر دو فرزند را روایت می کند. آن‌ها می‌خواهند علی‌رغم همه تفاوت‌هایی که با یکدیگر دارند به عشق واقعی دست یابند. در این رمان ماجراها و جزئیات داستان عاشقانه آن‌ها در سنین میانسالی یا کهنسالی به شکل خاطراتی خوشایند یا ناخوشایند از زبان پل مرور می‌شوند.

 جایزه ژان دورمسون که ریاست آن را  فرانسوا دورمسون، بیوه او بر عهده دارد بلافاصله پس از مرگ دورمسون، رمان‌نویس و فیلسوف فرانسوی به منظور ادای احترام به او و شخصیت آکادمیک و ادبی او در ماه دسامبر سال 2017 راه‌اندازی شد.

الوئیس دورمسون، فرزند ژان دورمسون دیروز در مراسم اهدای جایزه درباره برنده دومین دوره جایزه ادبی به نام پدرش گفت: «پدر من روح و ذهن جولیان بارنز را دوست می‌داشت. آن‌ها هر دو عاشق فلوبر بودند و رمان «تنها یک داستان» می‌تواند مانند «تربیت احساسات» از یک نویسنده بریتانیایی خوانده شود.»

ژان دورمسون، فیلسوف و روزنامه‌نگار و رمان‌نویس محبوب قرن بیستم فرانسه در سال 1925 میلادی در پاریس متولد شد. او در سال 1972 به عنوان جوان‌ترین عضو آکادمی فرانسه انتخاب شد و علی رغم شهرت چمشگیر او در فرانسه هیچ‌یک از آثار او تا سال 2015 به زبان‌های خارجی ترجمه نشد. او در سال 2017 بر اثر حمله قلبی درگذشت.

 سال گذشته ژان استفن الکسیس، با کتاب «در حد یک چشم بر هم زدن» » که از سوی انتشارات گالیمار منتشر شد بود برنده اولین دوره جایزه ژان دورمسون شد.

جولیان بارنز، نویسنده و منتقد انگلیسی در سال 1946 میلادی زاده شد. او پس از آن‌که سه بار نامزد دریافت جایزه من‌بوکر شد سرانجام موفق شد برای رمان «درک یک پایان» که مهم‌ترین رمان اوست جایزه من‌بوکر را در سال  2011 از آن خود کند و در همان سال نیز برنده جایزه دیوید کوهن به پاس یک عمر فعالیت و دستاورد ادبی شود. او علاوه بر رمان، چندین مجموعه مقالات، داستان کوتاه و داستان جنایی نیز با نام مستعار دن کاوانا در کارنامه خود دارد.

رمان «فقط یک داستان» نوشته جولیان بارنز با ترجمه سهیل سمی توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها